Mulig løsning på Brexit-knude på vej
Europa-Kommissionen og Storbritannien indgik mandag en principiel rammeaftale, der skal lette transporten til og fra Nordirland.
Den nye såkaldte Windsor-ramme-aftale udgør ifølge Europa-Kommissionen et omfattende sæt af fælles løsninger, der tager sigte på på en endelig måde at løse de praktiske udfordringer, som borgere og virksomheder står over for i Nordirland, og derved give dem varig sikkerhed og forudsigelighed.
De fælles løsninger dækker blandt andet nye ordninger om told, landbrugsfødevarer, medicin, moms og punktafgifter
EU-Kommissionen fremhæver her, at aftalen også rummer elementer, der sikrer at befolkningen i Nordirland får bedre muligheder for at blive hørt i sprøgsmål om samhandlen med resten af Storbritanien og samhandlen med EU.
Disse nye ordninger er understøttet af robuste sikkerhedsforanstaltninger for at sikre integriteten af EU's indre marked, som Nordirland har en unik adgang til.
Umulig aftale
Storbritannien udtræden af Den Europæiske Union – bedre kendt som brexit – har skabt talrige kvaler i transport- og logistikbranchen i og uden for Storbritanniens grænser.
Men hårdest ramt af blev nok Nordirland, der fulgte med resten af Storbritannien ud af EU – under en særlig aftale ”Nordirlands-protokollen”, der skulle regulere Nordirlands samhandel med resten af Nordirland, og samhandlen med EU-landende.
Men aftalen mellem EU og Storbritannien kom aldrig til at fungere tilfredsstillende. Nordirland var nok på papiret en del af Storbritannien. Men i praksis blev importen og eksporten af varer vanskelig, kostbar og i nogen tilfælde noget nær umulig.
Det sendte Nordirlands økonomi ud i en alvorlig rutsjetur. Den deraf stigende utilfredshed i Nordirland – men også i republikken Irland – begyndte at skabe politisk uro og frygt for, at den såkaldte Good Friday Agreement, der endte tre årtiers borgerkrig i Nordirland i 1998, kunne begynde at vakle på fundamentet.
Nyt forsøg
Det er på den baggrund, at EU-Kommissionens formand Ursula von der Leyen og Storbritanniens premierminister mandag har underskrevet en ny rammeaftale, der skal gøre det meget lettere at transportere varer ind og ud af Nordirland.
I praksis skal det ske ved at indføre to spor for trafikken ind og ud af Nordirland til Storbritannien. Et grønt spor til varer mellem Storbritannien og Nordirland, hvor papirgangen beskeden.
Når der er tale om transitgods til og fra republikken Irland skal den ske i et ”rødt” spor, hvor kontrollen er mere striks.
Dermed skal den såkaldt ”hårde grænse” i Det Irske Havn afløst af en – ifølge premierminister Rishi Sunak – umærkelig grænse i Det Irske Hav.
Europa-Kommissionens formand Ursula von Leyen udtaler i en pressemeddelelse:
- Windsor-rammen blev muliggjort af ægte politisk vilje og hårdt arbejde styret af det grundlæggende princip om, at befolkningens interesser og behov altid skal komme først. I dag giver vores arbejde os mulighed for at fremsætte definitive løsninger, der fungerer for mennesker og virksomheder i Nordirland, og som beskytter EU’s indre marked. Det giver os også mulighed for at vende siden mod et bilateralt forhold, der afspejler nære allieredes, der står skulder ved skulder i krisetider."
Blandet modtagelse
Den nye såkaldte Windsor-rammeaftale, som Ursula von der Leyen og Rishi Sunak har underskrevet i dag har fået en blandet modtagelse.
Først og fremmest fordi en af de store anstødssten for Nordirland-protokollen, stadig spøger i kulissen. Nemlig hvem, der har juridisk overhøjhed, hvis der opstår retslige tvister om import og eksport af varer under aftalen.
Her har premierminister Rishi Sunak fastslået, at det i sidste ende er EU-domstolen, der har jurisdiktion – men at den nordirske parlament ”Stormont” kan trække i håndbremsen.
Her var Ursula von der Leyen ifølge BBC meget hurtig ude og fastslå, at det er EU-Domstolen, der har sidste ord i markedsspørgsmål.
Netop spørgsmålet om EU’s regler for det indre marked var centralt i den britiske brexit-debat inden folkeafstemningen. Spørgsmålet fik også stor opmærksomhed under forhandlingerne mellem EU og UK om selve udtrædelsen af EU. En opmærksomhed, der forsinkede processen mærkbart.
Derfor risikere premierminister Rishi Sunak også, at den stærkt EU-kritiske fløj i det konservative parti, vil kritisere den nye aftale voldsomt – og måske ligefrem forsøge at vælte Sunak som formand for partiet og dermed også fra posten som Storbritanniens premierminister.
I Nordirland hilser mange aftalen velkommen. Men det protestantiske parti Democratic Unionist Party reaktion er ifølge BBC lunken.