23948sdkhjf

DSV tester elektrisk motorvej

Måske kan køreledninger være den manglende brik i vejtransportens grønne omstilling

Den danske speditør DSV skal deltage i et tysk forskningsprojekt, om testning og etablering af en elektrisk motorvej, hvor ellastbiler kan kobles til køreledninger og lade op, mens de kører.

Det oplyser DSV i en pressemeddelelse.

- Hvis elektriske motorveje bliver en realitet og bliver udbredt til hele Europa, vil det skabe nye muligheder for at elektrificere vejgodstrafikken og tilbyde kunderne mere bæredygtig vejtransport uden forsinkelser, udtaler Søren Schmidt, administrerende direktør i DSV Road, ifølge meddelelsen.

Projektet foregår uden for Frankfurt, hvor en af DSV's underleverandørers chauffører har kørt på 10 kilometer teststrækning med gods til og fra Frankfurt Lufthavn. Snart udvides strækningen til 17 kilometer.

Via en databoks i lastbilen kan forskere fra Darmstadt Tekniske Universitet se data på over 150 forskellige målepunkter, herunder batteriopladningsstatus og brændstofforbrug. Den viden suppleres med ugentlige interviews med chaufføren.

Fremtidens motorveje

Selvom teknologien til de elektriske motorveje er forholdsvis ny, er der allerede blevet lavet en lang række pilotprojekter i blandt andet Sverige og Tyskland.

Mange aktører ser de elektriske motorveje som en vigtig brik i vejtransportens grønne omstilling, og både Scania og Volvo har meldt sig klar til at investere milliardbeløb i el-lastbiler, som kan udnytte teknologien. Og hos DSV er man tilsyneladende også teknologien som en vigtig forudsætning for en bæredygtig transportsektor

- Uden den rette infrastruktur er der risiko for, at ladestationer vil skabe betydelige flaskehalse med lange stop og store forsinkelser for elektriske køretøjer,” siger Søren Schmidt, CEO, DSV Road, og tilføjer:

- Som en af de førende virksomheder i branchen ser vi det som vores ansvar at bidrage til udviklingen af nye teknologier såsom elektriske motorveje.

Også i Danmark overvejer man, hvordan teknologien kan bruges. Senest har vejdirektoratet besluttet sig for at overveje, om den kan tages i brug mellem Øresundsbroen og den kommende Femernforbindelse.

Køreledninger til lastbiler kan blive fremtiden fra Femern til Øresund

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079