Overenskomst 3F Transport og Dansk Erhverv Arbejdsgiver
Det skriver DTL – Danske Vognmænd i en pressemeddelelse, hvor formanden for DTL Arbejdsgiver, kommenterer på den 2-årige aftale.
Aftalen forventes at blive en del af mæglingsforslag, som forligsmanden forventes at fremsætte for det private arbejdsmarked.
DTL’s bestyrelsesformand, der også er formand for bestyrelsen i DTL Arbejdsgiver under Dansk Erhverv, udtaler i en kommentar – med henvisning til de overenskomster, der er indgået forud:
- Det udlagte spor gav begrænsede muligheder for at komme med nye tiltag for transportbranchen, udtaler Martin Danielsen i meddelelsen fra DTL – Danske Vognmænd.
- De lønstigninger, der er blevet givet tidligere i processen med at forny overenskomsterne for det private arbejdsmarked, honorerer også chaufførernes store indsats i hverdagen. Og det vil forhåbentlig gøre det nemmere at rekruttere fra andre brancher. Men noget fleksibilitet i arbejdets tilrettelæggelse havde været naturligt som modvægt, lyder det fra Martin Danielsen.
Han fremhæver de særlige begrænsninger, som transportbranchen virker under. Herunder køre- og hviletidsreglerne og det relativt nye arbejdstidsdirektiv fra EU.
- Vi kender ikke arbejdsdagens længde, når vi starter om morgenen, og så bevæger vi os rundt i trafikken, hvor myldretid, trafikulykker og stormvejr fuldstændig kan ændre planerne for dagen. Det spor, der blev lagt tidligere i processen med at forny overenskomsterne for det private arbejdsmarked, fx lagerfolk, havnearbejdere og kantinemedarbejdere har ikke taget højde for transportbranchens vilkår. Det har gjort det svært at manøvrere her i den allersidste fase af de samlede overenskomstforhandlinger, fastslår Martin Danielsen.
Overenskomsten er ikke endeligt vedtaget endnu, og virksomheden skal derfor følge den gældende overenskomst for 2020-2023 frem til mæglingsforslagets vedtagelse.
Regulering af løn, tillæg mv. skal ske med tilbagevirkende kraft fra den lønperiode, hvor 1. marts 2023 indgår, når overenskomsterne er endeligt vedtaget.