Havnedirektør: Gigantisk logistikhub på Fyn er nødvendig
Af Hjalte Josefsen, Fremtidens Logistik
Når Carsten Aa kigger ud i fremtiden, ser han nogle voldsomme ændringer i transportmønstrene.
Mange politikere ønsker at rykke produktionen tilbage til Europa, og samtidig gør usikre forsyningskæder det bydende nødvendigt at have lagerkapaciteter tæt på kunden. Et grundstødt skib i Suez-kanalen kan pludselig forsinke leverancerne på den anden side af kloden. Derfor vil der i stigende grad blive brug for lagerfaciliteter i Danmark.
Og det er en af grundene til, at Odense Havn, hvor Carsten Aa er administrerende direktør, har investeret i en grund på næsten 1 mio. kvadratmeter uden for den fynske landsby Aarslev. Her planlægger havnen at opføre et gigantisk logistikcenter på 500.000 kvadratmeter.
Samtidig med at behovet for lagerfaciliteter vokser, er kapaciteten i havnen presset. Den hurtigtvoksende vindmølleindustri fylder nemlig mere og mere, og derfor er det nødvendigt at rykke logistikvirksomhederne i havnen ud til det nye område i Aarslev.
- Vi vil gerne fastholde selve havnen til havvindmøllerne, og helst ikke bruge vores havnearealer til lager og logistikfunktion, som lige så godt kan ligge et lille stykke fra havnen. Og er der andre industrier, som hjemtager produktionen så bliver det selvfølgelig tænkt ind i projektet, siger Carsten Aa.
Et kig i krystalkuglen
Projektets går under navnet Odense Dry Port og rent logistisk ligger centeret perfekt, mener Carsten Aa.
Derfor forventer han heller ikke, at logistikvirksomhederne i havnen vil se det som et stort problem, at de bliver rykket ca. 16 kilometer længere ind i landet.
- Det ligger centralt. Det er jo lige midt i Danmark. Det er tre kilometer syd for det store motorvejskryds midt på Fyn. Så det kan sådan set ikke ligge mere centralt midt i Danmark, siger han.
Udover adgangen til motorvej, er der også jernbaneforbindelse til det kommende logistikcenter, da Svendborgbanen skærer tværs gennem grunden. På nuværende tidspunkt har Odense Havn dog ikke taget nogen beslutning om, hvorvidt jernbanen skal bringes i spil.
- Jernbanen er jo lidt det uægte barn i transportbranchen, og der bliver ikke flyttet ret meget gods med tog i Danmark. Men vi er glade for at have den som en ekstra mulighed, siger Carsten Aa.
Samme tilgang har havnedirektøren til den lufthavn, som ligger i området. Carsten Aa ser en tendens til at decentrale lufthavnen i stigende omfang benyttes som fragtlufthavne. Desuden er Hans Christian Andersen Airport i Odense centrum for dansk droneudvikling, og det er ikke usandsynligt at det kommer til at spille en rolle for Odense Dry Port.
- Der er jo flere og flere, der arbejder med, om man kan levere pakker ud med droner. Så ligesom med jernbanen er det også en option som er med i vores strategi. Men igen, det er jo lidt som at kigge i en krystalkugle, for vi ved ikke, hvor det ender henne, siger han.
Kundernes center
Hvordan de konkrete forhold ender med at se ud på selve logistikcenteret, er stadig uklart.
Der er planer om et byggeri med både højlager og udendørslager, men Odense Havn er stadig i dialog med kommunen om den endelige lokalplan for området.
Carsten Aa ser gerne, at lageret kommer til at stå i som et bæredygtigt og grønt eksempel, og derfor er havnen også i gang med at undersøge mulighederne for vedvarende energikilder som jordvarme, solceller og vindmøller.
Ligeledes forventer han også, at der fra kundernes side kommer til at være efterspørgsel på bæredygtige drivmidler som brint eller el.
- Det er klart, at det er i sidste ende er kundernes ønsker og krav, der vil afgøre, hvad byggeriet får af udseende, størrelser og omfang. Og herunder også, hvor grønne bygninger bliver. Vi bygger jo ikke jordens mest grønne logistikhaller til den pris, det nu har, hvis kunden ikke ønsker at betale for det, siger han.
Arealet mellem Odense og Årslev på Midtfyn, hvor Odense Dry Port skal etableres. Foto: Odense Havn
Carsten Aa, adm. direktør i Odense Havn, har stået i spidsen af havnen siden 2005. Foto: Odense Havn