23948sdkhjf

NLA-ønske til ny emissionsstandard – pragmatisk og langtidsholdbar

Europa-Kommissionen vil skærpe emissionskravene til nye lastbilmotorer.

Stadigt skrappere emissionskrav til lastvognsproducenterne reduceret mængden af sundhedsskadelige stoffer i lastvognes udstødning til en lille brøkdel. Nu er Europa-Kommissionen klar til at stramme emissionsskruen endnu en gang ved at sende de nuværende Euro-6 emissionskrav på pension.

I stedet skal Euro 7-standarden reducere lastbilers luftforurening en tand mere.

En væsentlig begrundelse for den nye emissionsstandard er ønsket om at reducere kompleksiteten i forhold til den nu gældende Euro-6 standard, samtidigt med at Kommissionen ønsker at forbedre den praktiske kontrol af køretøjerne.

Begejstringen for forslaget om en Euro-7-norm er dog afdæmpet hos nordiske vognmænd. Nordic Logistics Association (NLA), der repræsenterer 16.000 virksomheder i Danmark, Norge, Sverige og Finland, har flere forbehold over for Europa-Kommissionens planer.

NLA anerkender i en reaktion på kommissionens planer, Euro-normerne for lastvognes udledning af miljø- og sundhedsskadelige stoffer i årenes løb har bidraget til markante bidrag til at forbedre luftkvaliteten i EU-landene.

- Euro-standard-lovgivningen har tjent os godt i mange år, og ført til en enorm reduktion i luftforureningen. Og selv om overgangen fra Euro6 til Euro7 standarden ikke vil føre til lige så store og historiske forbedringer, så vil en ny emissionsnorm kunne føre til væsentlige miljøforbedringer, skriver NLA og tilføjer:

”Miljøzoneproblem”

- Når det er sagt er det vigtigt, at en ny Euro-standard ikke bruges til at begrænse adgangen til bycentre for specialiserede køretøjer, der kører på ældre Euro standarder.

NLA fremhæver her renovationslastvogne og kranlastvogne som eksempler på specialiserede og meget investeringstunge kranlastvogne, der ikke bare kan afskrives med et pennestrøg. De kan heller ikke umiddelbart udskiftes med batterielektriske lastvogne, der endnu ikke har den fornødne rækkevidde og lasteevne, til at udføre mange af de opgaver, som lastvogne løser i daglig drift.

- Det er vigtigt, at en ny emissionsnorm fortsat giver transportvirksomhederne mulighed for at investere i køretøjer med forbrændingsmotor, der lever op til de nyeste emissionsnormer, så vi kan opfylde offentlighedens forventninger om at reducere luftforureningen mest muligt i de kommende årtier.

Tviver på el- og brint

NLA påpeger som nævnt, at el-lastvogne kun i begrænset omfang kan løfte de tunge transportopgaver. Ikke bare er nyttelasten mindre end på en tilsvarende dieseldrevet lastvogn. De lange opladetider, som el-lastbiler har begrænser også deres fleksibilitet mærkbart. En udfordring, som også bliver forstærket på grund af fraværet af en tilstrækkelig offentlige lade infrastruktur til den tunge transport.

NLA mener også, at det et åbent spørgsmål om det europæiske el-netværk faktisk vil være i stand til at oplade så mange el-lastbiler.

NLA konstaterer, at der er betydelig usikkerhed omkring en ny emissionsstandard og den reelle effekt af en Euro7-norm.

Hele vejgodstransportsektoren har skarpt fokus på tilpasning til den grønne omstilling og nye klimaneutrale teknologier. Med den store udfordring har vores medlemsvirksomheder brug for planlægning og investeringssikkerhed.

Det rejser spørgsmålet sig om, hvor nyttigt det er at indføre en ny Euro-standard, som

vil kræve høje niveauer af investeringer, mens transformation og udvikling af alternative

fremdriftsteknologier, såsom batterielektriske og brintcellelastbiler, herunder de nødvendige

opladere.

- Vi har derfor brug for pragmatiske løsninger og vished om, at en en eventuel ny Euro 7-standard vil være i overensstemmelse med realiteterne i vejgodstransportsektoren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11