23948sdkhjf

Bøllebank: Besværligt at få erhvervskonto for kurér-startups

SF-lovforslag om ret til erhvervskonto vækker glæder hos kurérvognmændenes forening, men der er fortsat ”mange bump på vejen” for nye aktører i kurérbranchen.

Som ny vognmand i pakke- og kurérbranchen kan man opleve at løbe panden mod en mur, efter man har gennemført den lovpligtige vognmandsuddannelse.

Det kan nemlig være forbundet med en del besvær at få en erhvervskonto i banken, og desuden kan det være svært at få finansieret sin bil hos leasingselskabet, mens man kan opleve høje priser på forsikring og blive mødt med et krav om bankgaranti for at få en aftale på brændstof.

Sådan lyder budskabet fra Thomas Jensen, formand for DTL – Danske Vognmænds Specialforeningen for Kurér- og Varebilstransportører (SKV), der er bekymret for, om det er blevet for besværligt at tiltrække nye kræfter til branchen.

I december solgte Thomas Jensen livsværket Rødekro Kurér til Xpressen ApS, men det er i sin egenskab som formand for SKV, han udtaler sig til Transport Today.

SF vil give ret til erhvervskonto

I Danmark er der ikke noget juridisk krav om, at en enkeltmandsvirksomhed skal have en separat erhvervskonto i banken. Men de fleste banker kræver det dog, da de blandt andet er forpligtet til at efterleve reglerne om hvidvask. Og en bankkonto er essentiel for at drive virksomhed i dag, da der blandt andet er krav om at have en NemKonto.

Men bankerne er i dag i deres gode ret til at afvise en potentiel erhvervskunde, og de er ikke forpligtet til at begrunde afslaget.

Det vil Socialistisk Folkeparti nu lave om på med et forslag om at indføre en ret for virksomheder til at få en bankkonto. Sammen med daværende erhvervsminister Simon Kollerup foreslog partiet i januar 2022 at ændre reglerne, så banker fremover får pligt til at oprette en konto til ”gode og sunde virksomheder, der ønsker det”.

Forslaget forventedes fremsat i Folketinget i efteråret 2022, men der er ikke sket noget på området endnu. Nu forsøger SF altså igen.

- Det skal være en ret for en selvstændig eller en mindre virksomhedsejer at få en erhvervskonto i en bank - den ret de ikke har i dag. Det er afgørende for muligheden for at starte virksomhed - noget som vi jo ønsker, at flere gør. Det er bankerne, der sidder på infrastrukturen, og derfor har vi i SF foreslået, at de skal levere en erhvervskonto, medmindre der er åbenlyse ting, der taler imod. Og de må heller ikke bruge prisen som barriere. I SF er vi glade for, at erhvervsministeren ser det på samme måde, og jeg er glad for, vi i dag derfor kan præsentere et fælles forslag. Jeg håber, at Folketingets partier vil bakke op om det, som de også tidligere har givet udtryk for, lød det i januar 2022 fra Lisbeth Bech-Nielsen, SF’s erhvervsordfører.

Lille, men rigtigt skridt

Og forslaget bliver som udgangspunkt taget godt imod af Thomas Jensen, SKV:

- Det er et lille, men et rigtigt og godt skridt på vejen. Men det kræver nok en statsgaranti, for jeg kan ikke forestille mig, at bankerne af egen fri vilje tager den risiko. Forslaget giver en mulighed for, at der kan komme flere aktører i branchen, men jeg tvivler, for der er fortsat mange bump på vejen, siger Thomas Jensen.

Han tilføjer, at kurérbranchen i øjeblikket oplever en kæmpe udfordring i forhold til at tiltrække nye vognmænd, og at det skyldes flere forskellige faktorer.

- Ét er, at mange nye vognmænd ikke kan få en erhvervskonto i banken. Mange vognmænd kan heller ikke få finansieret deres biler hos leasingselskaberne, der opleves problemer med at få forsikring på deres biler - kan det lade sig gøre, er det til helt uhørt høje priser – og endelig skal mange vognmænd stille med en bankgaranti for at få en aftale på brændstof, siger SKV-formanden.

Han tilføjer, at han bygger sine udtalelser på talrige eksempler ude fra branchen, som han hører om næsten dagligt.

Thomas Jensen mener, at når eksempelvis leasingselskaberne ofte stiller sig på bagbenene over for branchen, skyldes det, at de har haft dårlige oplevelser med udygtige, nystartede kurérvognmænd.

- Man kan måske godt lease, men så skal man lægge en meget høj udbetaling. Det er ikke unormalt med 20-30 procent af varebilens værdi. En løsning kunne være at købe en gammel, slidt varevogn i begyndelsen, men jeg tror ikke, det nødvendigvis er det bedste eller billigste, siger Thomas Jensen.

Finans Danmark: SF-forlag ikke i samfundets interesse

Ifølge Finans Danmark – bankernes brancheorganisation – skal det være ”nemt og effektivt at drive virksomhed i Danmark”. Derfor skal det også være ”nemt at oprette en erhvervskonto i et dansk pengeinstitut”, som det fremgår på organisationens hjemmeside.

Dansk Erhverv, Dansk Industri, Finans Danmark, FSR-danske revisorer og SMVdanmark har sammen udarbejdet en guide, som byder på en række gode råd til, hvordan man som erhvervsdrivende bedst muligt kan forberede arbejdet med at få oprettet en erhvervskonto i et dansk pengeinstitut.

I guiden fremgår, at pengeinstitutterne har en række lovgivningsmæssige forpligtelser til at kende alle nye og eksisterende kunder. Blandt andet for at beskytte mod hvidvask og terrorfinansiering. Der står desuden, at et afslag på en erhvervskonto kan have flere årsager, og at man kan anmode pengeinstituttet om at begrunde afslaget.

Ifølge Kjeld Gosvig-Jensen, juridisk direktør i Finans Danmark, er det langt størstedelen af erhvervsdrivende, der søger om en erhvervskonto, der får den.

- I de tilfælde, hvor der er givet afslag, kan det blandt andet skyldes manglende dokumentation fra kundens side. Bankerne skal leve op til gældende lovgivning, herunder hvidvasklovgivningen. Bankerne er forpligtet til at kende deres kunder, herunder kundens økonomi, forretning, dokumentation mv. I de tilfælde, hvor de lovgivningsmæssige krav om hvidvask ikke er opfyldt, eller de oplysninger som kunden giver, ikke er gennemskuelige, kan det føre til, at banken ikke kan sige ja til kunden, siger Kjeld Gosvig-Jensen til Transport Today.

Han tilføjer, at organisationen desuden mener, SF’s forslag ikke er den rette vej at gå juridisk.

- Vi mener principielt, at det er den forkerte vej at gå, at regulere hvilke kunder en privat virksomhed skal sige ja til. Særligt hvis det strider mod bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet. Det er ikke i samfundets interesse. Ønsker man sig politisk at indføre en lovbestemt ret, så vil det være helt afgørende, at der i lovgrundlaget tages højde for blandt andet kravene i hvidvaskloven, hvorefter der gælder en række forpligtelser, som skal være opfyldte, for at banken kan indgå et nyt kundeforhold eller opretholde et eksisterende kundeforhold, lyder det fra Kjeld Gosvig-Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125