Fortsat usikkerhed om detaljer i Nordirland-aftale
Britiske speditører hilser farvel til ”hård grænse” mellem Nordirland og resten af Storbritannien velkommen – men understreger, at der fortsat hersker omfattende usikkerhed om detaljerne i aftalen.
Derfor er det også fortsat uvist, hvornår samhandlen mellem Nordirland og resten af Det Forenede Kongerige, bliver lettere.
Da Storbritanniens premierminister Richi Sunak og Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen 28. februar annoncerede en ny rammeaftale, Windsor-rammeaftalen, der skal gøre den omstridte Nordirlands-protokol - lettere at administrere, så var der mange som drog et lettelsens suk.
Men der hersker stadig stor usikkerhed om, hvordan rammeaftalen mellem EU og Storbritannien kommer til at fungere i praksis.
For Nordirlandsprotokollen – der skulle sikre en fri udveksling af varer mellem Nordirland og resten af Storbritannien – skabte reelt en ”hård” grænse, der har vanskeliggjort den indenrigs samhandel.
Det har skabt stor frustration i Nordirland, fordi borgerne oplevede protokollen som en trussel mod Nordirlands tilhørsforhold til Det Forenede Kongerige.
Grøn og rød
Windsor-rammeaftalen – skal sikre, at samhandlen fremover bliver meget lettere. Der skal indføres en opdeling af fragten over Det Irske Hav i et grønt spor og et rødt spor. Varer til og fra republikken Irland skal håndteres i et ”rødt spor” på linje med anden import af varer fra EU.
Varer mellem Storbritannien og Nordirland skal håndteres i det grønne spor, hvor kravene til papirgangen er mindre.
Der skal samtidig indføres en ordning for godkendte operatører, der skal lette varehandelen mellem Storbritannien og Nordirland yderligere.
- Den nye rammeaftale skal fjerne, hvad mange havde betragtet som en "hård grænse" i Det Irske Hav mellem Nordirland og resten af Storbritannien - hvilket skal hilses velkommen, skriver BIFA.
Brancheforeningen, der har været i dialog med den britiske regering, understreger, at der stadig er en række detaljer, der skal afklares, før det er muligt at vurdere konsekvenserne af aftalen i praksis.
- Mens der stadig er en række detaljer, om hvordan de nye systemer kommer til at fungere, så ser det ud til, at der kommer en betydelig reduktion i toldprocesser med indførelsen af "røde" og "grønne" baner for varer, der sendes til Nordirland. Mens der stadig kræves en ICS-sikkerhedserklæringer for varer, der kommer ind i Nordirland, vil mængden af data, der kræves i toldangivelsen, blive reduceret, skriver BIFA.
EU og Storbritannien har i nogen tid delt data om fragter mellem EU-lande og Storbritannien. Denne data-deling skal anvendes til at danne grundlaget for den nye ordning.
BIFA er allerede blevet orienteret af den britiske regering om Windsor-rammeaftalen.
Ro på
Efterfølgende har regeringen i London den 28. februar har meddelt, at "Virksomheder behøver ikke at foretage sig noget lige nu og bør fortsætte i henhold til de nuværende ordninger, som fortsat vil gælde. Vi vil konsultere og arbejde med erhvervslivet i løbet af de kommende måneder forud for implementering af eventuelle ændringer, der kræves af disse ordninger."
Dermed vil det formentlig tage en rum tid, før Windsor-rammeaftalen får praktisk effekt.