Dyr transportoverenskomst
3F Transport og Dansk Industri indgik i dag en 2-årig overenskomstaftale, der ifølge 3F vil øge månedslønnen med godt 3.000 kr. over de næste to år. Timelønnen stiger med 6 kr. i det første år og 5,75 kr. i overenskomstens sidste år.
Dertil kommer, at arbejdsgiverne skal betale to procent mere af lønnen til pension, mens medarbejderne til gengæld slipper med at betale to procent mindre af lønnen i pensionsbidrag.
Aftalen mellem Dansk Industri og 3F Transport gælder for lagerarbejdere, havnearbejdere og de chauffører, der kører virksomhedskørsel.
Forhandlingerne om overenskomsten for de chauffører, der kører vognmandskørsel – også kaldet godstransport for fremmed regning – starter først nu. Men det forventes, at den overenskomst vil ligge tæt op ad den aftale, der er indgået i dag.
Dyr overenskomst
I Vendelbo Spedition vækker overenskomstaftalen bekymring, selv om adm. direktør Jesper Bundgaard Madsen har forventet, at det ville blive en dyr overenskomst.
Hjørring-virksomheden har mange norske kunder og er kendt for at køre med egne biler med danske chauffører.
- Jeg kan se, at det bliver dyrt. Det kommer til at koste noget for både vognmandsforretningen og for speditionsforretningen. Det der ikke nogen tvivl om. Vi har jo i nogen grad været forberedt på, at det vil blive mærkbart dyrere på grund af inflationen. Men det er endt i den høje ende.
Jesper Bundgaard Madsen understreger, at han ikke har haft tid til at gennemgå overenskomstaftalen mellem DI og 3F Transport i detaljer.
- Derfor kan jeg heller ikke vurdere, hvor høj prisen bliver i praksis.
DI og 3F Transport fremhæver, at aftale giver arbejdsgiverne øget fleksibilitet.
- Vores medarbejdere er generelt fleksible, når der er behov for det. Øget fleksibilitet er noget vi gerne vil have, men det er også klart, at det vil koste noget.
Jesper Bundgaard Madsen mener også, at lønforhøjelsen måske er tæt puste til inflationen i stedet for at dæmpe den.
Rammer konkurrenceevnen
Jesper Bundgaard Madsen fremhæver også, at de øgede omkostninger, som danske transportvirksomheder bliver pålagt med overenskomstaftalen, også får negative konsekvenser for danske vognmænd og danske chaufførers konkurrenceevne.
- Vi har i de senere år set, at polske lastbiler og vognmænd kom tættere og tættere på et dansk omkostningsniveau. Dermed har det i stigende omfang kunnet betale sig at køre med danske lastbiler. Nu kender vi ikke overenskomsten for eksportchaufførerne endnu. Men jeg er sikker på, at vi kommer til at se en øget brug af østeuropæiske vognmænd fremover.
Lønstigningerne er jo blevet så høje for at holde effekten af inflationen nede. Men det er en høj pris – det er jeg nødt til at sige. Jeg forstår godt, at der skal flere penge i lønningsposen, men det får altså nogen konsekvenser for, hvordan vi driver vores forretning, siger Jesper Bundgaard Madsen og tilføjer:
- Det ser ud til det bliver en dyr overenskomst, men hellere det end vi bliver kastet ud i en storkonflikt. Det taber vi alle på.