23948sdkhjf

Anders Jessen stopper i ITD

Anders Jessen har kæmpet for bedre forhold for den danske vejgodstransport i 38 år. Nu går han på pension. RECEPTION I DAG!

Af Jesper B. Nielsen, Transportmagasinet

38 år på samme arbejdsplads. Mere bliver det ikke til for Anders Jessen. Han kunne godt tage to år til og opnå 40-års jubilæum; men han har besluttet sig for at gå på pension – og det gør han med virkning fra den 1. marts 2023.

Når Anders Jessen tænker på, at han har været 38 år samme sted, tænke han også, at det lyder lidt gammeldags, for i dag søger man ofte nye udfordringer efter fem-seks år på en arbejdsplads.

- Men jeg har altid fået chancen til at prøve nye ting her på min arbejdsplads, siger han nærmest undskyldende. Det har bestemt ikke været 38 kedelige år. Jeg har haft en masse spændende arbejdsopgaver.

Anders Jessen havde slet ikke forestillet sig at skulle arbejde for transportbranchen. Han er uddannet gymnasielærer med speciale i tysk og historie; men da der var høj arbejdsløshed for universitetsuddannede dengang, nåede han ”kun” et par barselsvikariater på Haderslev Katedralskole og Ringkøbing Amts Gymnasium.

- Det var bestemt en god tid, men jeg fandt også ud at, det det ikke lige var mig blive fastansat på et gymnasium, fortæller han.

- Jeg har ikke noget imod at undervise, men udsigten til at terpe tyske verber og fortælle om den amerikanske borgerkrig år efter år skræmte mig lidt, siger han.

Og så var der lige det med Sønderjylland. Anders Jessen er sønderjyde med stort S, så efter flere år med bopæl i Aarhus, Ringkøbing og Haderslev ville han gerne hjem igen – hjem til Aabenraa.

- Min kæreste var også fra Aabenraa, så det passede fint, at jeg blev ansat som informationsmedarbejder i en lille vognmandsforening i Padborg – Foreningen for Danske Eksportvognmænd.

En lille forening

FDE var forløberen for ITD, og der var virkelig tale om en lille vognmandsforening. Der var 12 ansatte, men det betød til gengæld, at Anders Jessen fik mulighed for at beskæftige sig med mange forskellige opgaver.

- Vi var fire sekretærer, fire medarbejdere der beskæftigede sig med momsrefusion, og fire medarbejdere til at stå for kontakten til medlemmerne.

Der var mange praktiske ting, som Anders Jessen skulle tage sig, når medlemmerne ringede ind med deres problemer. Det kunne være noget gods, som skulle fortoldes i Italien, en lastbil som var havareret i Frankrig eller en færge, der skulle nås til Grækenland.

- Vi havde kontakt til mange udenlandske myndigheder og søsterorganisationer. Her var det en fordel med mine tyskfærdigheder. Jeg kunne også lidt fransk, så jeg fik gode forbindelser til organisationer og myndigheder i mange lande.

Flere revolutioner

- Det var jo en analog tidsalder. Vores nyheder blev trykt på gult papir og skulle arkiveres i ringbind.

- Dengang havde vi jo hverken computer eller sociale medier. Vi brugte telefonen og håbede på, at der var nogen, der tog den i den anden ende. Vi havde fastnettelefoner! Det er der jo næsten heller ingen, der kender i dag…

- Den første tekniske revolution kom, da vi kunne begynde at rundsende informationer til medlemmerne med telex-service. Her kunne vi sende en besked til 20 modtagere på én gang. Siden kom telefaxen - og så kom mobiltelefoner og e-mails. I dag kan kontakte hundredvis af medlemmer på et sekund på mail og de sociale medier.

Mange roller

Anders Jessen har haft mange roller i FDE/ITD; men undervisning har altid ligget naturligt for ham.

- Undervisning ligger i hjertet, jeg er jo uddannet gymnasielærer, siger han.

- Jeg har blandt andet undervist på vognmandskurserne, hvor det typisk var chauffører, der selv ville være vognmænd. Jeg har også undervist på merkonomuddannelsen i logistik og transport. I en periode var jeg også ansvarlig for ITD’s uddannelsesafdeling.

Det blev også til en del politiske roller i forbindelse med lovændringer og høringssvar. Anders Jessen var i mange år en del af den danske delegation, der forhandlede kørselstilladelser med forskellige lande.

- Vi fik mange kontakter til personer og myndigheder i de forskellige lande, og dem kunne vi bruge i vores daglige arbejde. Når en vognmand havde et problem i for eksempel Belgien, havde vi ofte en kontakt til en myndighed eller organisation i det pågældende land og kunne hurtigt finde hjælp.

En del rejser

Som chefkonsulent i ITD’s erhvervspolitiske afdeling har Anders Jessen haft tæt kontakt til de danske transportpolitikere, og det har betydet mange rejser mellem Sønderjylland og København.

- For nogle lyder det måske upraktisk, at ITD har til huse i Padborg, når det nu ligger så langt fra beslutningstagerne i København; men det har ikke rørt mig at skulle rejse meget. Det har faktisk været en god afveksling - og i virkeligheden har det måske været ITD’s styrke at have sine medlemmer så tæt på.

- Det er utrolig vigtigt for en vognmandsforening, at man er tæt på sine medlemmer, at man lytter til dem og forstår deres ønsker og behov.

- Det er utrolig vigtigt for en vognmandsforening, at man er tæt på sine medlemmer, at man lytter til dem og forstår deres ønsker og behov. Og så må vi altså tage et fly eller tog til København en gang imellem for at få fat i en politisk ordfører eller en minister.

Fra eksport til national

I årenes løb har ITD vokset sig større. I Anders Jessens tid er organisationen vokset fra 12 til 230 medarbejdere – og medlemmerne er i dag ikke kun eksportvognmænd, men alle typer at vognmænd med forskellige specialer og med forskellige behov for medlemsservice.

- Selv om der har været mange forskellige interesser, der har påvirket organisationen, synes jeg, at det er lykkedes os at holde fanen højt. Vi har som organisation altid holdt fast i at være seriøs og udføre et professionelt stykke arbejde for vores medlemmer.

- Jeg synes også, at vi har været tro mod et af de mottoer, som jeg stiftede bekendtskab med for mange år siden. Vores tidligere formand K.E. Christesen sagde, at vi skulle kigge fremad og være lidt foran vores medlemmerne i vores rådgivning; men vi skulle også kigge i bakspejlet for at sikre os, at vi havde dem med.

- Det synes jeg, at vi har haft succes med.

For mange regler

Anders Jessen husker også den eufori, der prægede vognmandsbranchen i 1990’erne, da vi fik det indre marked, og muren faldt.

- Dengang nedbrød vi alle grænser. Der skulle ikke længere være toldbehandlinger og kontrol ved grænsen til Tyskland. Ja, vi kunne køre nonstop mellem Herning og Rom – ligesom man kørte mellem Herning og Holstebro.

- Min oplevelse i dag er desværre, at den liberalisering, vi troede på og snakkede meget om, er blevet afløst af lidt mere skepsis. Det kan godt være, at vognmændene ikke skal have kørselstilladelser for at køre i andre lande; men der er jo kommet så mange andre regler. Der er regler inden for arbejdsmiljø, inden for hele det grønne område, inden for vægt og dimensioner, inden for køre/hviletid, arbejdstid og farligt gods. Der kommer nærmest nye bestemmelser og regler hver dag.

- Det er synd for vognmændene, at der er så mange regler at tage stilling til og overholde. Liberaliseringen er desværre ikke slået helt igennem. Politiet har et bødekatalog på 42 sider bare for vores lille branche. Det viser, at vi stadig er en meget reguleret branche, siger Anders Jessen og sukker; men tiden er inde til, at han overlader stafetten til andre.

Får nok at lave

- Ja, jeg har heldigvis mange andre ting, jeg også arbejder med. Jeg sidder med i lokalrådet i Kliplev, hvor jeg bor. Jeg er formand i et lokalt oplysningsforbund og sidder med i repræsentantskabet for den sydvestjyske venstrepresse.

- Jeg skal nok få tiden til at gå med noget spændende. Vi har tre dejlige børnebørn, som vi gerne vil se lidt mere tid. Desuden vil jeg og min kone gerne ud at rejse lidt mere.

- Vi har især to rejsemål. Vi vil gerne til Australien igen. Vi har været i Australien et par gange før. Jeg har familie derude – og så vil min kone og jeg også gerne til Canada.

- Her til sommer skal vi dog først med børn og børnebørn i sommerhus på Vestkysten; men ja, det bliver da underligt ikke at skulle møde op på kontoret hver dag og sidde klar ved telefonen, slutter Anders Jessen.

ITD afholder afskedsreception for Anders Jessen i dag 28. februar kl. 14-16 hos ITD i Padborg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14