Rederis ændring af fragtraten skaber voldsom kritik i Grønland
Kritikken har fyldt godt i de grønlandske avisspalter, efter at Grønlands statsejede rederi Royal Arctic Line tidligere på måneden meddelte, at raterne for sydgående eksport hæves med 32 procent.
Flere aktører frygter, at det vil ramme fiskeindustrien, som udgør en af Grønlands vigtigste eksportvarer. Royal Acrtic Line har nemlig monopol på alt søfragt til og fra Grønland, og deres fragtrate har derfor stor betydning på det Grønlandske samfund.
Ifølge direktøren for Grønlands Erhverv, Christian Keldsen, vil en højere rate særligt ramme de enkelte grønlandske fiskere.
- Politikerne har godkendt nogle prisstigninger ud fra, at RAL mangler penge. Så skubber man det opad i værdikæden. Det betyder, at rederierne skal lave samme manøvre for at finde pengene et andet sted, fordi de agerer i et konkurrencepræget marked globalt, udgiften kan ikke lægges på salgsprisen, siger han til det grønlandske medie Sermitsiaq.
"Drop monopolet"
Statsejede Royal Greenland, som er landet største virksomhed, er også ude med riven efter rateændringen. I en anden artikel fra Sermitsiaq kalder virksomhedens konstituerede direktør, Nils Kinnerup, stigningen for ”misbrug af monopolsituationen”. Og en række grønlandske rederier går endnu længere:
- Det her er simpelthen dråben, der fik bægeret til at flyde over. Drop monopolet, så går vi sammen om at oprette et rederi til erhvervet, skriver de ifølge Sermitsiaq i en fælleserklæring ifølge.
En tredje artikel fra mediet beretter om, hvordan canadiske fiskere overvejer at droppe udskibning af deres fangst fra Grønland. Dermed risikerer rederiet at miste kunder, der årligt bidrager med millioner af kroner til omsætningen.
Den eneste mulighed
Royal Arctic Line har besvaret en del af kritikken igennem pressemeddelelser på rederiets hjemmeside. Her fastslår de, at ændringerne i fragtraten er et uundgåeligt følge af den globale inflation og påpeger, at raten ikke har været ændret i otte år.
- Selvom eksportpriserne stiger, er de fortsat betydeligt lavere end den pris, som den almindelige forbruger betaler for importen. Eksempelvis vil en eksportfrysecontainer stadig koste under 50 procent af en tilsvarende container til Grønland. 32 procent kan lyde af meget, men i absolutte tal taler vi om mindre end 30 øre per kg, skriver rederiet i en pressemeddelelse, og fortsætter:
- I forbindelse med, at det er blevet nødvendigt at ændre på Royal Arctic Lines fragtpriser, har vi bestræbt os på at komme tættere på en mere omkostningsbaseret fordeling af prisniveauet. Vi har derfor set på de reelle omkostninger ved vores service og har valgt at hæve eksportpriserne, så de i højere grad afspejler de faktiske omkostninger.
I en anden pressemeddelelse afviser rederiet, at det skulle være fordelagtigt for de canadiske fiskere at sejle fiskene direkte fra fangstområdet og til en canadisk havn. Her peger de på, at den nærmeste canadiske havn vil være over 900 sømil væk fra Nuuk, hvilket vil medføre en transporttid på 3-4 dage. Dermed vil en beslutning om at droppe transport med Royal Arctic Line betyde mistede fiskedage og højere brændstofforbrug.
- Royal Arctic Line forventer umiddelbart ikke, at dette vil føre til, at de canadiske fartøjer fravælger Grønland, men det er noget, de canadiske fartøjer skal vurdere, blandt andet ud fra ovenstående faktorer, slutter de deres pressemeddelelse.
Ændringerne af fragtraten trådte i kraft 18. februar og gælder kun for fragt ud af Grønland. Fragtraterne for import og intern i Grønland er uændret.