Islandsk vind i sejlene
Den islandske transportvirksomhed Eimskip noterede sig i 2022 store fragtvolumener på særligt de transatlantiske handelsruter. Lægger man hertil skyhøje fragtrater i store dele af det forgangne år, får man et årsregnskab med pæne stigninger i top og bund.
Blandet 4. kvartal
De mest opsigtsvækkende blandt Eimskips nøgletal for 4. kvartal lyder blandt andet på en omsætning på 255,7 mio. euro - en stigning på 0,9 mio. euro eller 0,4 procent sammenlignet med 4. kvartal 2021, samt en EBITDA på 38,4 mio. euro mod 31,5 mio. euro i samme kvartal året før.
Liner-forretningen noterede isoleret en EBITDA på 27,8 mio. euro mod 18,7 mio. euro i Q4 2022. Stigningen var hovedsageligt drevet af god udnyttelse af sejladssystemet og stærk vækst i transatlantiske tjenester.
Speditionsafdelingen noterede isoleret en EBIDTA på 10,6 mio. euro. Det var et fald på 2,2 mio. euro, men beskrives trods dette som et ”positivt resultat i historisk sammenhæng”.
Nettoindtjeningen udgjorde 21,8 mio. euro sammenlignet med 13,7 mio. euro i samme periode i 2021.
- Vi havde et godt 4. kvartal, lyder det fra Vilhelm Már Thorsteinsson, administrerende direktør i Eimskip:
- Resultaterne for 4. kvartal er drevet af en god præstation for linjefarten med fortsat god efterspørgsel på alle ruter, især i de transatlantiske ruter, hvor bidraget steg væsentligt fra året før. For at imødekomme denne efterspørgsel chartrede vi et yderligere 700 TEU skib ind i november, men omkring samme tid blev vi ramt af motorhavariet i EF Ava, som tog seks uger at reparere, hvilket påvirkede kapaciteten i kvartalet. Vi oplevede en hurtig vending på de internationale transportmarkeder i kvartalet med et kraftigt fald i de globale fragtrater, siger topchefen.
Pæne tocifrede stigninger i ’22
Samlet set blev 2022 et godt år for containerforretningen drevet af en væsentlig stigning i transatlantisk volumen og højere fragtrater sammenlignet med foregående år. For Eimskips vedkommende lød succesopskriften desuden på høj udnyttelse af sejladssystemet baseret på gode volumener på alle handelsruter og aktiv kapacitetsstyring, fremgår det fra selskabet.
Sidste år omsatte den islandske virksomhed for 1,07 mia. euro, en stigning på 187,9 mio. euro eller 21,3 procent sammenlignet med 2021.
De samlede omkostninger udgjorde 907,5 mio. euro, en stigning på 139,1 mio. euro, hovedsageligt drevet af omkostninger til tredjepartsydelser, højere oliepriser og generelt inflationspres, som påvirkede både lønninger og driftsomkostninger.
EBITDA lød på 163,1 mio. euro mod 114,3 mio. euro i 2021, en stigning på 48,8 mio. euro.
- Det har været udfordrende at styre en international shipping- og logistikvirksomhed gennem den seneste tids makroøkonomiske uro. Stigende inflation, afmatning i den globale efterspørgsel og ændringer i det geopolitiske landskab er blandt faktorer, som vi til enhver tid skal imødekomme og tilpasse os, siger Vilhelm Már Thorsteinsson.
Han gør sig desuden nogle betragtninger om starten på indeværende år:
- Starten på dette år har været i overensstemmelse med forventningerne, hvor vi så en traditionel opbremsning i begyndelsen af januar, mens volumen i linerforretningen tog til i løbet af kvartalet. Eksportmængden fra Island har været lavere end forventet på grund af lavere produktion af eksportvarer. For nylig er de transatlantiske fragtrater begyndt at falde og er i øjeblikket på samme niveau som samme tidspunkt sidste år. Efter en langsom start på året i de internationale speditionsaktiviteter ser vi en stigning i volumen, mens fragtraterne forbliver på niveau med 4. kvartal.
Udbetaling af udbytte
Eimskips bestyrelse vil foreslå den ordinære generalforsamling, der afholdes 9. marts 2023, at udbetale cirka 22,5 mio. euro i udbytte for året 2022, svarende til 26 procent af nettoindtjeningen. Desuden vil bestyrelsen foreslå at reducere aktiekapitalen med et beløb svarende til cirka 12,7 mio. euro i et ”forsøg på at flytte kapitalstrukturen tættere på de langsigtede mål”, som det fremgår.
Eimskip beskæftiger omkring 1.700 ansatte og driver 56 kontorer i 20 lande med cirka 60 procent af omsætningen genereret uden for Island.