23948sdkhjf

DTL: Lad bedste teknologi vinde – det handler om forsyningssikkerhed

Ifølge brancheorganisationen er det fornuftigt af EU at holde en dør åben for fremtidig brug af forbrændingsmotor.

I en kommentar til Europa-Kommissionens skærpede CO2-mål for den tunge transport siger DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard, at det er et fornuftigt kompromis at holde døren åben for, at 10 procent eller en anden procentsats af salget af nye lastbiler fra 2040 fortsat må være med forbrændingsmotorer. Så må man lade den bedste teknologi vinde, lyder det.

- Hvis batteriteknologien udvikler sig, som man kunne ønske, med lavere vægt, højere effekt og hurtigere ladetider. Og hvis ladeinfrastrukturen og adgangen til grøn strøm rulles ud overalt, så kan forbrændingsmotoren allerede af den grund være faset ud af lastbilforhandlernes kataloger i 2040. Men i modsat fald har vi trods alt muligheden for fortsat at sikre forsyningen af varer og gods til erhverv og borgere, der ikke kan nås med batteri- eller brintlastbiler efter 2040. Kører udrulningen skævt, må procenten justeres. Lad det være en opfordring til, at lastbil-, batteri-, brændselscelle-, el- og brint-leverandører opper sig og leverer, hvad der skal til, siger Erik Østergaard.

Direktøren tilføjer, at branchen ikke forsøger at rende fra ambitionen om et fossilfrit transporterhverv, men at det handler om forsyningssikkerhed.

- Vi har blot det ønske, at man bør kunne vælge mellem flere typer af brændstoffer ud over ren eldrift, og det kræver en forbrændingsmotor. Det er blandt andet fordi, infrastrukturen for eldrift i øjeblikket halter bagud, og der ikke er sikkerhed for, at forsyningen til elmotorerne er både tilstrækkelig og stabil. Og brintløsninger er ikke ligefrem tættere på. Energistyrelsens egne fremskrivninger siger i øvrigt, at der i 2050 forsat kører 33 procent lastbiler med forbrændingsmotor på vejene. Det er for risikabelt kun at være afhængig af én energikilde, og desuden støtter vi ambitionerne om renere motorer efter Euro7-standarden, lyder det fra DTL-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125