23948sdkhjf

Buschauffører rasler med sablen

EU-forslag kan gøre arbejdskraftsmanglen meget værre.

Manglen på lastvognschauffører er ganske vist toppet, som det forleden fremgik af en opgørelse over udviklingen i vejgodstransporten i Europa i fjerde kvartal 2022, som IRU, Transport Intelligence og Upply stod bag. Men der er fortsat angiveligt et sted mellem 380.000 og 425.000 ubesatte chaufførstillinger.

Derfor er en undersøgelse, som European Transport Workers (ETF) har foretaget med spørgsmål til 1.300 buschauffører, interessant set med godstransportbriller, selv om lastbilchauffører og buschauffører kun er beslægtede fag.

Baggrunden for undersøgelsen er, at Europa-Kommissionen overvejer at indføre nye regler for køre- og hviletid for buschauffører, der kører med turistbusser.

Ifølge ETF overvejer kommissionen blandt andet at tillade 12 sammenhængende dages kørsel uden fridage og de nuværende 45-minutters pauser opdeles i 15 minutter eller mindre.

ETF hævder, at kommissionens overvejelser er blevet mødt med forfærdelse med forfærdelse blandt turistbuschauffører.

Ifølge EFT’s rundspørge til 1.300 chauffører, har 80 procent af de adspurgte svaret, at 12 dages sammenhængende kørsel uden forlænget hvil, vil gøre det svært eller næsten umuligt, at garantere for deres passagerers sikkerhed.

Derudover svarede 83 pct af chaufførerne, at den ekstra elastik i køre- og hviletidsreglerne vil øge træthed og arbejdsrelateret stress, mens 74 pct. bekræftede, at det ville påvirke deres helbred.

Opdeling af daglige hvil

Europa-Kommisionens overvejelser om at opdele chaufførernes daglige pauser i mindre slots på 15 minutter eller mindre bliver også mødt med bekymring, hvor 85 pct. af chaufførerne angav, at det ville øge træthed, arbejdspres og stress. Over 70 pct. angav, at der ikke ville være tid til at få en snack eller blot at anvende sanitære faciliteter.

ETF-undersøgelsen om chaufførtræthed udført i 2021 afslørede, at 66 % af buschaufførerne var nødt til at køre, mens de var trætte regelmæssigt, hvilket fremhævede de dårlige arbejdsforhold, som chauffører i branchen står over for.

Øget chaufførflugt?

ETF’s undersøgelse er naturligvis et partsindlæg. Men da en ETF-undersøgelse fra 2021 viste, at to tredjedele af buschaufførerne jævnligt oplevede at de var nødt til at køre, selv om de var trætte, så bør arbejdsgiverne måske overveje, om den ekstra fleksibilitet som EU-Kommissionens forslag vil give, ikke bare vil gøre det endnu sværere at finde chauffører i fremtiden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125