23948sdkhjf

Transportbranchen ønsker støtteordning på 2 mia. kr.

Behov for politisk håndsrækning til grøn omstilling af den tunge transport.

Der er brug for en politisk håndsrækning til grøn omstilling af den tunge transport. Derfor foreslår Dansk Erhverv, Rådet for Grøn Omstilling og Volvo Trucks, at der laves en pulje på 2 mia. kr. til at fremme salget af flere el-lastbiler i Danmark.

- Med 2 mia. kr. vil man kunne tilvejebringe omkring 1.400 elektriske lastbiler og sikre, at den tunge landtransport kan bidrage til Danmarks klimamål, lyder det fra de forslagsstillere, som arrangerede en demonstration af elektriske lastbiler på Christiansborg Slotsplads torsdag den 26. januar.

Flere af Folketingets transportpolitikere benyttede lejligheden til en tur i el-lastbilerne, og selv om de var meget begejstrede for oplevelsen, ville ingen af dem love, at de ville kæmpe for en pulje af den størrelse.

Men de var enige om, at der er behov for støtte til transportbranchen, hvis den skal i mål med den grønne omstilling.

Enestående mulighed

- Vi har en enestående mulighed for hurtigt at implementere ny grøn teknologi i form af elektriske lastbiler på de danske landeveje, siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.

- Det vil være en stor fordel for både klimaet og erhvervet med en støttepulje på 2 mia. kr.; men der er brug for puljen nu. Det er nu, at samfundet skal investere i el-lastbiler og den tilhørende el-infrastruktur.

- Vi har erfaringer fra lignende støtteordninger i Tyskland og Sverige, hvor de har været med til at øge konkurrencefordelen ved nulemissionslastbiler. Desuden kan de styrke dansk erhvervslivs førerposition inden for udbredelsen af nye grønne teknologier og bidrage til at reducere transportsektorens CO2-udledning.

Bedre konkurrenceevne

Også Dansk Erhverv ser muligheden for, at de grønne virksomheder har mulighed for en konkurrencefordel.

- Der er hård konkurrence i transportsektoren. Hver eneste krone tæller for at skabe en sund forretning, og derfor er der ikke råd til at betale tre gange prisen for en elektrisk lastbil. Derfor foreslår vi nu, at man giver en politisk håndsrækning til den grønne omstilling, siger Jesper Kronborg, branchedirektør for transport i Dansk Erhverv.

- Konsekvensen af de manglende danske initiativer risikerer at medføre, at udenlandske virksomheder vinder udbud og opgaver, da der her er skabt bedre rammevilkår for investeringer i grønne alternativer, og dermed en billigere pris for transportløsninger.

Volvo Trucks har valgt at satse stort på produktionen af elektriske lastbiler og er en af de første producenter i Europa til at udrulle el-lastbilerne i stor skala.

- Vognmændene har vist interesse for elektriske lastbiler og den tilskudsordning, der lige er blevet uddelt i Danmark, siger Joakim Nilsson, Business Development Manager i Volvo.

- Det var tydeligt, at puljen ikke var stor nok. Hvis støtten ikke bliver tilstrækkelig eller helt udebliver, kan det ikke hænge sammen for vognmændene. Så er de nødt til at fravælge de grønne løsninger. Det er nødvendigt at fortsætte støtteordningen og gøre den større for at skabe en positive trend i markedet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124