Unge fik et indblik i transport-virkeligheden
Da coronapandemien lukkede verden ned, viste transportbranchen med al tydelighed, hvor vigtig sektoren er i forhold til at få samfundshjulene til at køre gnidningsfrit rundt.
Men branchen er meget mere end en nødvendighed. Det er et sted med karrieremuligheder, gode løn- og arbejdsvilkår samt mange muligheder for videreuddannelse og -udvikling.
Det er dét budskab, Business Aabenraa og en række samarbejdspartnere gerne vil udbrede over for unge, der står på tærsklen til at vælge uddannelsesvej, med arrangementet TransportUgen, der løb af stablen i løbet af efteråret i den sønderjyske kommune.
Elever besøgte FairTrans
TransportUgen er et arrangement, der skal styrke branchens image og understøtte virksomhedernes tiltrækning af arbejdskraft. Under TransportUgen 2022 var 190 10. klasseelever fra Aabenraa 10 og EUC Syd på besøg hos en række af de mest toneangivende transportvirksomheder i Aabenraa Kommune. Målet var at vise eleverne, at transportbranchen kan meget mere, end de fleste tror.
Forløbet er integreret i skolens undervisning, og med baggrund i virksomhedsbesøg og introduktion til jobfunktioner og uddannelser udarbejder eleverne en ansøgning til den jobfunktion, virksomheden har valgt fiktivt at opslå, og de uddannelser, som er tilknyttet jobfunktionen.
En af de virksomheder, der har valgt at investere tid og kræfter i projektet, er transport- og logistikvirksomheden FairTrans, der er hjemmehørende i Kliplev Erhvervspark uden for Aabenraa.
Her har medejer og driftsdirektør, Søren Appel Jørgensen, de seneste fem år været primus motor og oplægsholder i forbindelse med forberedelsen og besøget fra de unge – og i år var ingen undtagelse.
Han fortæller, at dagen gik godt, som forventet.
- De seks elever, vi havde i dag, var spørgelystne, interesserede, undersøgende og ikke bange for at sige deres mening eller komme med en kæk kommentar, siger Søren Appel Jørgensen, der selv startede i speditørlære hos FairTrans i 2004. Efter en afstikker vendte han tilbage til virksomheden i 2009 som kørselsdisponent og derefter som afdelingsleder i importafdelingen. I 2015 ytrede han ønske om medejerskab af FairTrans, hvilket lykkedes.
Han fortæller, at 10. klasseeleverne i løbet af besøget blandt andet fik forskellige opgaver og besøgte lageret, ud over at de også så en trailer og hørte om arbejdsopgaverne for en chauffør, om driften i terminalen og hverdagen på speditionskontoret.
- For det hele hænger jo sammen, og det er vigtigt for mig, at de forstår, at en chauffør er en lige så vigtig brik i kæden som de andre, siger Søren Appel Jørgensen og tilføjer, at netop disse elever specifikt var kommet for at høre mere om chaufføruddannelsen.
Stillede interessante spørgsmål
Driftsdirektøren fortæller, at en af eleverne vidste en del om, hvordan en lastbil fungerer og noget om køre- og hviletidsreglerne, i kraft af hans far der er lastbilchauffør. Men derudover stillede de nysgerrigt spørgsmål om branchen – også spørgsmål, Søren Appel Jørgensen ikke umiddelbart kunne svare på, fortæller han:
- Én spurgte eksempelvis, hvornår der kommer el-lastbiler, eller hvorfor det ikke er robotter, der læsser containerne. Så de havde alligevel nogle indgangsvinkler, som man kan fundere over. I den daglige drift justerer man og laver finpudsninger, men nogle gange kan det være sundt lige at blive udfordret på andre indgangsvinkler, siger Søren Appel Jørgensen, der selv i 2021 tog vognmandsuddannelsen for at fremtidssikre FairTrans på dét område.
Vigtigt med lokal opbakning
FairTrans deltager i TransportUgen, fordi selskabet gerne vil bidrage til at slå et slag for transportbranchen, der i den grad mangler arbejdskraft, siger driftsdirektøren.
- Jeg synes, TransportUgen er en fremragende idé. Jeg er godt klar over, at ud af de 190 elever er der måske kun en håndfuld, som vi kan være heldige at fange. Men jeg tror, det er vigtigt at give dem en forståelse af, hvad erhvervet går ud på, siger Søren Appel Jørgensen og fortsætter:
- Vi håber, at vi kan tiltrække nogle af de unge til branchen. Vi vil gerne ofre den tid, det koster for os, for det kan være med til at bringe branchen i en bedre situation. Det mindste, vi kan gøre som virksomhed i lokalsamfundet, er at bakke op om projektet, siger han og tilføjer, at mange af eleverne fortæller ham, at de synes, det er spændende at få et indblik i transportverdenen.
- Flere siger også, at de er overraskede over, hvor spændende det faktisk er og slet ikke kedeligt. Og det siger mig, at hvis vi bare sår et lille bitte frø af interesse hos dem og giver dem noget, de kan bygge videre på, vil det kunne bidrage til at gøre branche mere attraktiv. Jeg er næsten ligeglad med, om de starter hos konkurrenterne – det vigtige er, at vi kan få nogle elever ind i branchen, vi kan bygge videre på. Det har vi været for dårlige til de sidste ti år, desværre, hvilket jo også gør, at vi i dag mangler folk.
Svært at finde elever
Er det din fornemmelse, at unge mennesker i den alder synes, transportbranchen er et kedeligt erhverv?
- Nogen siger, de synes, branchen er usexet. Jeg tror, at for dem betyder transport en lastbil. De ved ikke, hvad der foregår på kontorerne, men det vidste jeg heller ikke selv i den alder. Jeg ved det fra mig selv – den eneste grund til, jeg blev speditør, var, fordi jeg havde et sommerferiearbejde på min onkels kontor, der var speditør, hvor jeg tænkte, at det var spændende. Af den grund er det vigtigt at introducere unge for erhvervet. Bare dét, at de ved, der er noget, der hedder en speditørelev og en chaufførelev. For unge har masser af uddannelsesmuligheder i dag, og det er nemt at blive overset, siger Søren Appel Jørgensen.
FairTrans har fire speditørelever, fortæller han.
Er det svært at finde speditørelever?
- Det kommer an på, hvornår man søger. Men det er min fornemmelse, at der generelt er et rekrutteringsproblem i branchen i forhold til at tiltrække speditørelever. Jeg tror, det skyldes, at vi har været for dårlige til at oplyse. Men det kan også være vores egen skyld. Jeg har kolleger rundt omkring i branchen, der ikke har haft speditørelever i ti år. Når jeg så spørger hvorfor, fortæller de, at de tror mere på at lære nogen op, som er startet som chauffør eller på lageret.
Hvilke parametre sælger man bedst transportbranchen på over for unge?
- Frihed, alsidighed, selvstændighed. Det er en alsidig hverdag med nye mennesker, variation i arbejdsdagen og en branche, hvor man skal tage ansvar. Man skal give de unge en forståelse af, at man er en del af hele logistikkæden, også som chauffør. At man ikke ”bare” er en chauffør, for sådan har det lydt i mange år. Det er et lidt nedgjort erhverv, hvilket er forkert, fordi det jo er enormt vigtigt for at holde tingene kørende, siger driftsdirektøren og slutter:
- Hvad speditionsbranchen angår, fokuserer vi mere på, at man også er meget attraktiv andre steder på arbejdsmarkedet. For unge i dag vil også gerne vide, hvad deres fremtidsmuligheder er efter endt uddannelse. Speditøruddannelsen åbner mange døre.
Branche med stor indflydelse
TransportUgen gennemføres i samarbejde med Padborg Transportcenter, ITD, EUC Syd, IBC og 10. klasse Aabenraa, og Business Aabenraa varetager projektledelsen. Forløbet støttes økonomisk af FDE-fonden.
Hos Padborg Transportcenter er man glad for at bidrage til projektet, for der er behov for mange forskellige kompetencer i fremtidens transport- og logistikerhverv, fortæller centrets direktør, Jesper Schimann Hansen:
- Derudover er det en branche, som er meget løsningsorienteret og vant til forandringer, så der er også gode muligheder for at videreuddanne sig eller få nye udfordringer. Kasserne og stillingerne er sjældent snævre i transportvirksomhederne, siger Jesper Schimann Hansen.
Ud over at have øje for transportvirksomhedernes behov ser han også en oplagt mulighed for, at de unge kan komme til at arbejde med noget, som giver mening.
- I dag er der mange unge mennesker, som gerne vil bidrage til den grønne omstilling, og i transportbranchen er der både et stort potentiale og mulighed for at gøre en meget direkte forskel. Mange virksomheder er allerede i gang. Hver gang en disponent planlægger en tur bedre, bliver der kørt færre kilometer og sparet CO2. Hver gang en speditør får overtalt en kunde til at flytte gods med modulvogntog, bliver der kørt færre ture og dermed sparet CO2. Og når en flådeansvarlig indkøber en lastvogn, som kan køre på grønne brændstoffer, bliver der sparet CO2. Jeg tror ikke, at der er mange andre brancher, hvor man har så direkte indflydelse på så store udledninger, siger Jesper Schimann Hansen.
(Denne artikel er også bragt i Transport Today nummer 6/2022).