Jobcenter besøgte lager- og logistikbranchen
I 2022 og 2023 vil en række sagsbehandlere fra Jobcenter Aabenraa afsætte tid til fem branchespecifikke, fysiske virksomhedsbesøg for at øge kendskabet til virksomhedernes arbejdsgange.
Med besøgene er det målet på bedst mulig måde at kunne hjælpe borgere med rådgivning om, hvilke brancher, arbejdsfunktioner eller uddannelser, borgeren skal gå efter for at øge sine jobmuligheder.
Samarbejdet mellem erhvervslivet i Aabenraa Kommune og medarbejderne fra Jobcenter Aabenraa er et løbende samarbejde, som har til formål fortsat at styrke rekrutteringen af arbejdskraft i kommunen.
I november var turen kommet til lager- og logistikbranchen, hvor sagsbehandlerne blandt andre besøgte brancheorganisationen ITD, Padborg Transportcenter samt logistikvirksomhederne DTK, Blue Water og Ohl Logistics.
- Initiativet er konkret og målrettet sagsbehandlere på jobcentret, så de i fremtiden kan blive endnu dygtigere til målrettet og håndholdt at hjælpe borgerne i Aabenraa Kommune, siger formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Aabenraa Kommune, Dorrit Knudsen, og fortsætter:
- At komme ud i erhvervslivet og få dialog mellem sagsbehandlere og virksomheder er til gavn for begge parter. Det at komme ud og opleve de fysiske rammer kan helt sikkert styrke det samarbejde, der allerede fungerer godt i dag.
Hos Padborg Transportcenter har direktør Jesper Schimann Hansen også set frem til besøget:
- Jeg er sikker på, at begge parter får noget ud af besøget. I Padborg Transportcenter har vi adskillige job- og uddannelsesmuligheder, og jeg tror, at vi får et endnu bedre samarbejde med jobcentret, når de har været på besøg, siger Jesper Schimann Hansen.
De branchespecifikke virksomhedsbesøg begyndte i september, hvor sundhedsbranchen blev besøgt. Her var sagsbehandlerne forbi SOSU-skolen, Hjemmeplejen, Plejehjemmet Lergården og Aabenraa Sygehus. I 2023 venter besøg i transport-, industri- og landbrugsbranchen.
Virksomhedsbesøgene er finansieret gennem puljemidler fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og har et konsulentbureau tilknyttet.
Ohl Logistics A/S vil give folk i aktivering en chance
Hos Ohl Logistics fortæller driftsdirektør Mikael Pfeiffer Braun, der viste medarbejderne fra jobcentret rundt på et af Ohl Logistics’ lagre, at selskabet mangler hænder på lager og pakkeri, elever og kontorfolk.
Han er glad for, at Ohl Logistics kan bidrage til, at medarbejderne i jobcentret får en bedre forståelse og indsigt i lager- og logistikbranchen.
- Som virksomhed har vi gennem tiden haft flere i fleksjob, og vi har også haft stor succes med voksne elever, der gerne ville skifte fag. Vi vil også gerne give mennesker i aktivering en chance, det er alvor for dem, for det er ikke altid nemt at få et job. Man skal give alle en chance, men vi tager ikke tage folk ind i virksomheden, som har en plettet straffeattest, siger Mikael Pfeiffer Braun og tilføjer:
- Vi leder først og fremmest efter kolleger, der kan kaste sig over fysisk arbejde på vores lager eller pakkeri. Det handler ikke så meget om alder, men mere om, at man er et menneske, der gerne vil bestille noget. At arbejde på lager kræver god arbejdsvilje og -moral, ikke nødvendigvis et truckcertifikat, men det kan være, det bliver en mulighed senere i forløbet, siger han.
Rådgivning kræver kendskab
Nikolaj Stage Jensen, kontorleder for job og virksomhed hos Jobcenter Aabenraa, fortæller, at udgangspunktet for projektet er, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har lavet ’Pulje til styrket fokus på rekruttering’, og at kommunen ville prøve en anderledes tilgang.
- Beskæftigelsesbehandlere, der sidder med ledige, skal tale med borgere om job og jobsøgning. Og hvis man skal vide noget om, hvordan en branche virker, skal man ud at røre ved den, for så kan man rådgive borgere bedre. Vi kan jo ikke være eksperter i alle brancher, og derfor er det godt at komme ud at se, hvordan det virkelige erhvervsliv ser ud, så vi kan rådgive vores borgere bedst muligt, siger Nikolaj Stage Jensen.
- Vi har valgt blandt andet at besøge lager- og logistikbranchen, fordi den fylder så meget i vores kommune og er en vigtig arbejdsgiver for os. Samtidig har vi en medarbejder – Maria Petersen Heesch, der også er tilknyttet Padborg Transportcenter og kunne bidrage, så den lå lige til højrebenet.
Han tilføjer, at han tror, virksomhederne har brug for at høre fra jobcentret, da virkeligheden er, at der ikke er mange ledige i øjeblikket.
- Kvalificeret personale kan være svært at få fat i, så måske kan virksomhederne bruge nogen medarbejdere til de mindre funktioner, der så vil kunne frigive ressourcer til andre funktioner, siger Nikolaj Stage Jensen.
Han tilføjer desuden, at medarbejderne i jobcentret giver udtryk for, at virksomhedsbesøgene er lærerige.
(Denne artikel er også bragt i Transport Today nummer 6/2023).