Masser af ledig plads på containerkæmpes jomfrurejse
Containerfragtraterne er som bekendt styrtdykket i det sidste halve års tid. Men selv om det er blevet meget billigere at sende containerfragt over de syv verdenshave, så har containerrederierne nu svært ved at fylde skibene.
Et markant eksempel er rederiet Evergreens nybygning Ever Atop, der er sejlet fra Asien til Middelhavet med en fjerdedel af kæmpeskibets kapacitet på 24.004 TEU ubesat.
Det skriver det maritime medie gCaptain.
Containerkæmpen er på sin jomfrurejse og den uvant ringe lastegrad er et tydeligt tegn på, at efterspørgslen efter oversøisk containerfragt er på en kraftig slankekur.
Ever Atop er containerrederiet Evergreens seneste og sidste nybygning i en ordre på 10 ultrastore containerskibe. Sammen med søsterskibet Ever Aria er skibet angiveligt de største målt på kapacitet i verden.
Men hvor det fuldt lastede søsterskib blev modtaget med al den pomp og pragt, da det anløb europæiske havne for få måneder siden, så er de tomme containerpladser på Ever Atop et visuelt bevis på, at rederiernes containerfest er fortid.
Kontraktrater
Ifølge gCaptain er sejler mange containerrederier stadig med containere på kontrakter, der er indgået da containerraterne er flere gange højere end gennemsnittet før coronapandemien blev startskuddet til en de voldsomme ratestigninger i 2021 og frem til midten af 2022.
Men spotraterne er i dag nede på omkring en fjerdedel af niveauet i starten af 2022 og den tendens vil uundgåeligt sætte tydelige spor i kontraktraterne og dermed også i containerrederiernes regnskaber.