23948sdkhjf

Ny Wasaline-færge halverer CO2-udledning

Høj gaspris begrænser CO2-gevinsten, fordi rederiet er tvunget over på diesel.

Det svenske færgerederi Wasaline seneste nybygning har halveret CO2-udledningen.

Wasalines færge Aurora Botnia blev indsat på ruten mellem Vaasa i Finland og Umeå i  Sverige i efteråret 2021. Målet var at bygge verdens mest miljøvenlige passagerfærge i sin klasse.

Nu har Wasaline opgjort energiregnskabet for færgens første år i drift. Resultatet er at rederiet kan notere en halvering af CO2-udledningen fra den nye færge.

Faktisk er CO2-udledningen reduceret med lidt mere - nemlig 51,8 procent.

Aurora Botnias sejler ovenikøbet med en højre ugentlig Wasa Express.

Derfor er de gennemsnitlige reduktioner af emissioner pr. afgang faktisk endnu større - hele 67,2 procent, sammenlignet med forgængerens Wasa Express første driftsår i 2013.

Wasa Express brugte svær brændselsolie og marinediesel som brændstof. Aurora Botnia kan bruge flydende naturgas (LNG) eller skibsdiesel som brændstof. Efter at Aurora Botnia gik i drift, er den samlede CO2-udledning reduceret fra 22 000 tons til 11 000 tons. Den gennemsnitlige emission pr. afgang er faldet fra 29,57 ton til 9,71 ton.

- Vi har været i stand til at reducere emissionerne betydeligt i en udfordrende situation, hvor brændstofomkostningerne steg hurtigt. Reduktionen ville være endnu større, hvis vi kunne bruge LNG hele tiden. Imidlertid har rekordhøje markedspriser på gas har tvunget os til at bruge diesel som et alternativ, siger Peter Ståhlberg, der er administrerende direktør i Wasaline.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094