23948sdkhjf

Debat om arbejdskraftmangel i europæisk logistikforum

MEP Marianne Vind (S) var vært ved et møde om manglen på kvalificeret arbejdskraft i transport- og logistiksektoren.

Onsdag i sidste uge var det danske europaparlamentsmedlem Marianne Vind (S) vært ved en diskussion om manglen på kvalificeret arbejdskraft i transport- og logistiksektoren i Europa.

Det var organisationen European Logistics Platform, der repræsenterer en lang række interessenter i den europæiske logistik-sektor. Herunder brancheorganisationer som IRU, Nordic Logistics Association, ESPO, CLECAT og private virksomheder som Port of Rotterdam, DB og Deutche Post, der stod bag debatmødet.

Marianne Vind fik selskab af paneldeltagerne Raluca Marian, direktør for EU-advocacy af IRU, Pablo Fabregas Martinez fra kabinettet for transportkommissær Adina Vălean, Morten Utengen, bestyrelsesformand for Utengens Transport A/S og Yves Baden, der er HR-direktør i Luxembourgs nationale jernbaneselskab CLF.

Det skriver Nordic Logistcs Association NLA) i sit ugebrev.

Sikre rastepladser

MEP Vind talte om vigtigheden af trygge og sikre lastvognsrastepladser i sin åbningstale, ikke mindst i forhold til håbet om at tiltrække mange flere kvinder til sektoren.

Pablo Fabregas Martinez nævnte Europa-Kommissionens plan om at revidere kørekortdirektivet fra 2013 næste år, så unge kan få lov til at starte uddannelsen som lastvognschauffører tidligere, og han nævnte her muligheden for at unge chauffører indledningsvis skulle køre med en erfaren ledsager. Endelig fremhævede han muligheden for at tiltrække chauffører fra tredjelande som en mulig konkret foranstaltninger, der kan sikre tilstrækkeligt arbejdskraft.

Raluca Marian præsenterede IRU’s nye prognoser for chaufførmangelen i Europa, der angiveligt nu er oppe på 380.000-425 med de nuværende 380.000-425.000 ubesatte chaufførstillinger i Europa.

Prognosen viser, at efterspørgslen efter chauffører steg med 44 procent mellem januar og september 2022. Hvis der ikke gøres noget ifølge IRU’s estimater, kan Europa mangle over 2 millioner chauffører i 2026.

Det blev her fremhævet, at der er en række forhold, der gør det vanskeligt at tiltrække nye chauffører og fastholde de nuværende chauffører. Herunder lange arbejdstider og dermed tilsvarende langvarig adskillelse fra familien og mangel på fleksibilitet for bedre at balancere arbejde og privatliv.

Under diskussionen foreslog Morten Utengen, at virksomheder i vejgodstransporten, skal konkurrere om de bedste opgaveforhold frem for køre- og arbejdsforhold. Dette mener han vil indebære, at virksomhederne både accepterer at opretholde gode arbejdsforhold, hvilket også vil bidrage til at give et mere respektabelt billede over for offentligheden.

Morten Utengen pegede også på lønninger som en vigtig faktor og understregede, at unge under uddannelse ser på lønninger, når de skal vælge karriereveje.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125