16 kvartaler i træk med vækst
A.P. Møller – Mærsk har kom ud af tredje kvartal med endnu et rekordregnskab, men erkender, at de faldende containerrater vil præge de kommende regnskabsperioder. Til gengæld er ledelsens tro på fortsat vækst i logistik-forretningen stærk.
Endnu en rekord
I tredje kvartal 2022 steg omsætningen med 37 procent. EBITDA og EBIT steg omkring 60 procent sammenlignet med tredje kvartal 2021.
Overskuddet lød på 8,9 mia. dollars. Det svarer til godt 66 mia. kr. I de tre første kvartaler i 2022 har A.P. Møller – Mærsk opnået et overskud på 24,2 mia. dollars for de første ni måneder. Det svarer til et overskud på 181 mia. kr.
Men containerraterne begyndte for alvor at falde i den sidste halvdel af tredje kvartal, hvor lønsomheden blev påvirket af en svækket kundeefterspørgsel kombineret med markeder, der er begyndt at normalisere sig med færre afbrydelser i forsyningskæderne. Det har resulteret i en progressiv afvikling af den trængsel, der har præget containermarkedet siden 2021.
Købet af LF Logistics blev gennemført, og det påtænkte opkøb af Martin Bencher Group blev offentliggjort. Mens frasalget af Maersk Container Industry blev indstillet efter regulatoriske udfordringer, blev frasalget af Terminals deltagelse i Global Ports Investments (GPI), Rusland, gennemført.
Administrerende direktør i A.P. Møller - Mærsk A/S, Søren Skou, udtaler:
- Vores resultat for tredje kvartal var endnu en rekord og 16. kvartal i træk med år-til-år vækst i indtjeningen. Søfragtraterne, som har drevet de exceptionelle resultater, vi har leveret i 2022, steg igen både år-til-år og sammenlignet med andet kvartal.
Rater har toppet
- Det er dog klart, at fragtraterne har toppet og at de er begyndt at normalisere sig i løbet af kvartalet, drevet af både faldende efterspørgsel og en reduktion af overbelastning i forsyningskæderne. Som forventet hele året vil indtjeningen i Ocean falde i de kommende perioder, lyder det fra Søren Skou, der fremhæver, at koncernens indtog på logistikmarkedet fortsat er på vækstkurs.
- Vores overordnede transformationsmomentum forblev meget stærkt, da vi fortsætter med at udvide vores logistikforretning i højt tempo. For første gang oversteg omsætningen i Logistics 4 mia. dollars i et enkelt kvartal, og vi forventer fortsat vækst i Logistics baseret på tilgangen af nye kunder.
Mørke skyer
- Med krigen i Ukraine, en energikrise i Europa, høj inflation og en truende global recession er der masser af mørke skyer i horisonten. Dette tynger forbrugernes købekraft, hvilket igen påvirker den globale efterspørgsel efter transport og logistik. Selvom vi forventer, at en opbremsning af den globale økonomi vil føre til et blødere marked i Ocean, vil vi fortsætte med at forfølge vækstmulighederne inden for vores logistikforretning. Som en betroet partner er vi klar til at støtte vores kunder i at genoverveje deres forsyningskædebehov gennem, hvad der sandsynligvis vil blive en periode med et mere ustabilt forretningsmiljø, slutter Søren Skou.
Ocean, Logitics & Terminals
A.P. Møller – Mærsks Ocean-division voksede med 3,4 mia. dollars til 8,7 mia. dollars, hovedsageligt drevet af væsentligt højere fragtrater på kontrakt og forsendelse på ruter fra Asien til Europa og til Nordamerika. Den gunstige udvikling blev delvist opvejet af et fald i mængder og af højere omkostninger til bunker, containerhåndtering og netværk.
Logistics & Services gik frem til 258 mio. dollars, primært på grund af øget omsætning fra opkøb og højere volumener, især fra top 200 kunder, dog med lavere marginer, især i Managed by Maersk og i Fulfilled by Maersk, som var påvirket af mindre efterspørgsel på det nuværende marked.
Terminaler-forretningen steg til til 357 mio. dollars, hovedsageligt som følge af højere resultater fra højere volumener og priser samt afhændelse af GPI, delvist opvejet af værdiforringelser. EBIT eksklusive frasalg og nedskrivninger var 325 mio. dollars