Europas største havn stærkt påvirket af geopolitik
Den samlede gennemstrømning af gods gennem Europas travleste godshavn i Rotterdam i årets første ni måneder steg marginalt med 0,3 procent til 351 mio. tons.
Men skulle man dermed foranlediges til at tro, at der dermed er dømt ’business as usual’ i havnen, kan man godt tro om.
Sandheden er, at der bag tallene er store underliggende forskelle, især på grund af krigen i Ukraine, sanktionerne mod Rusland og ændringerne i de globale energistrømme. For eksempel blev der importeret betydeligt større mængder kul og LNG som alternativer til russisk naturgas. Containeromladningen faldt derimod, især som følge af tabet af handel med Rusland.
Allard Castelein, administrerende direktør i Port of Rotterdam Authority:
- De store ændringer, især med hensyn til LNG og kul, indikerer, at energilandskabet har ændret sig dramatisk. Med de høje energipriser går især den energitunge kemiske industri gennem hårde tider. En hurtigere energiomstilling gør os mindre afhængige af den geopolitiske udvikling på længere sigt. På kort sigt skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at fastholde den kemiske industri, der er så vigtig for vores samfund, lyder det fra direktøren.
Inden for tørbulk faldt håndteringen af jern og skrot med 17,9 procent, ligesom agribulk faldt 14,8 procent. Førstnævnte var forårsaget af den svækkede økonomi, sidstnævnte af høstmængderne i forskellige dele af verden. Høje energipriser i agribulk-forarbejdning spillede også en rolle. Kulvolumen steg 24,8 procent, primært som følge af, at der blev brugt mere kul i kraftværker. Anden bulk, såsom råvarer og byggematerialer, steg også kraftigt med 22,6 procent. Gennemløbet af tørlast steg i alt med 2,9 procent.
Flydende bulk steg med 3,9 procent. Mængden af mineralolieprodukter faldt 13,1 procent, især på grund af lavere brændselsolieforsyning fra Rusland. Råolie steg 5,4 procent, mens anden flydende bulk steg 18,4 procent. Håndteringen af LNG steg betragteligt med 73,8 procent.
Containersegmentet faldt med 8,6 procent i totalvægt og med 4,4 procent i antal TEU. Som konsekvens af sanktionerne er containertrafikken mellem Rusland og Rotterdam næsten gået i stå. I de seneste par år var omkring 8 procent af containertrafikken relateret til Rusland. Forskellen mellem tons (-8,6 procent) og TEU'er (-4,4 procent) skyldes, at forholdsmæssigt flere tomme containere fandt vej via Rotterdam.
Både ro/ro trafik og anden breakbulk steg med 15 procent.