Dårligt FedEx-regnskab skaber bølge af pessimisme
Den amerikanske logistikgigant FedEx har udløst en bølge af pessimisme på tværs af markeder i kølvandet på selskabets kvartalsresultater for første kvartal 2022, der blev offentliggjort den 15. september.
I kvartalsrapporten skriver FedEx, at selskabets ”resultater for første kvartal var negativt påvirket af den globale sagte volumen, der accelererede i de sidste uger af kvartalet. FedEx Express’ resultater blev især påvirket af makroøkonomisk svaghed i Asien og serviceudfordringer i Europa, hvilket førte til en omsætningsmangel i dette segment på cirka 500 mio. dollars i forhold til virksomhedens prognoser. FedEx Grounds omsætning var cirka 300 mio. dollars under virksomhedens prognoser”.
Med andre ord betød lavere efterspørgsel mindre profit.
For hele virksomheden steg omsætningen i årets første kvartal med 1,2 mia. dollars i forhold til 1. kvartal 2021 til 23,2 mia. dollars, men indtægterne faldt med 210 mio. dollars til 1,19 mio. dollars. Det springende punkt var hos FedEx’ kerneforretning Air Express, hvor overskuddet faldt fra 567 mio. dollars sidste år til 174 mio. dollars i Q1 i år.
Ikke alle forretningsområder hos FedEx noterede lige så store fald, men når selskabet ikke desto mindre har halveret forventningerne til årets resultat, er det ikke overraskende, at tallene har bidraget til pessimisme.
Det mener Thomas Cullen fra transportanalyseinstituttet Transport Intelligence:
- Det er svært ikke at se disse resultater som en førende indikator for lavere efterspørgsel og lavere priser i store dele af logistiksektoren. FedEx er ganske vist uforholdsmæssigt påvirket af det bemærkelsesværdige fald i mængden af internetdetailhandel, men markedsretningen indikerer et mere bredt funderet fald i efterspørgslen. Faktisk udtalte FedEx's administrerende direktør, Raj Subramaniam, i medierne, at han mente, verden ser ind i en recession, hvor selv det amerikanske forbrug aftager, siger Thomas Cullen.