Indfører strafafgift på tomme containere
En lang række containerterminaler har siden starten af 2021 haft alvorlige problemer med langtidsparkerede containere. De skaber alvorlige pladsproblemer, der har reduceret effektiviteten af terminalernes drift markant.
Men det har hidtil primært været fyldte containere, der ikke blev afhentet af importøren. Nu er tomme containere, der ikke bliver taget med retur af rederierne begyndt at blive et alvorligt problem.
Det er baggrunden for, at havnemyndigheden i New York og New Jersey nu har varslet, at rederierne vil blive pålagt en afgift af tomme containere, der står for længe på containerterminalerne.
Det skriver New York & New Jersey Port Authrithy i en pressemeddelelse.
Kvartalsvis
Afgiften opkræves kvartalsvis og den indføres nu, fordi havnemyndigheden kan forudsige, at det flaskehalsproblem, som de langtidsparkerede tomme containere udgør på containerterminalerne, vil blive virkeligt alvorligt, når højsæsonen for import af varer til Nordamerika stater i efterårsmånederne.
Det såkaldte container management fee træder i kraft 1. september 2022. Det vil som nævnt blive opkrævet kvartalsvis ud fra et ”regnestykke”, der tilskynder containerrederierne til at afsejle med flere tomme containere end antallet af fyldte containere, som de losser på terminalerne.
Ifølge New York & New Jersey Port Authority har containerterminalerne oplevet en fremgang i volumenerne på 12 procent indtil nu, sammenlignet med samme periode sidste år. Sammenlignet med containeromsætningen før corona-pandemien ramte, er der tale om en fremgang på 34 procent.
110 procent
Som nævnt opgøres den afgift - container management fee - som rederierne skal betale kvartalsvis. Hvis rederierne vil undgå at blive pålagt afgiften, så skal de deres containerskibe kvartalsvis afsejle med det der svarer til 110 procent eller mere målt i forhold til de containere rederierne losser på containerterminalerne.
Med andre ord skal rederierne afsejle med 11 containere, hver gang de losser 10 containere.