Branchen i opråb: ’Tudetosset’ fortolkning af hjemkørselsreglen
Det er helt ’gakgak’ og ’tudetosset’, hvis Europa-Kommissionen fortolker 8 ugers-reglen til også at omfatte trailere og sættevogne, og det vil være til skade for branchens konkurrencekraft og ikke mindst klimaet, hvis det ikke kun er trækkeren, der skal omfattes af hjemkørselskravet i EU’s vejpakke.
Sådan lyder det nu fra fire af landets førende organisationer inden for godstransport – DTL, ITD, Danske Speditører og Dansk Erhverv Transport, der har sendt et brev til transportminister Trine Bramsen i håbet om, at hun på Danmarks vegne vil gå ind i sagen og kæmpe imod Kommissionens fortolkning.
Fortolkningsforvirring
Hjemkørselsreglen har i sig selv skabt debat, da det ikke er alle, der er enige i, at det er en god ide, at trækkeren skal returnere til hjemlandet hver ottende uge, når den har udført internationale transporter.
Det skabte dog endnu større forvirring, da det pludselig forlød, at Europa-Kommissionen mener, at 8 ugers-reglen også gælder for trailere og sættevogne.
- Det var en stor overraskelse for os, at Kommissionen mener, at også sættevogne og trailere skal hjem hver ottende uge, siger Jesper Høgh Bach, administrerende direktør i ITD.
- Det er en skadelig og meningsløs fortolkning af Vejpakken, som vil ramme den europæiske transportsektor hårdt, hvis den føres ud i livet. Markedet for trailere i Europa er jo fundamentalt anderledes end lastbilmarkedet, og det virker helt gakgak, hvis man skal til at transportere tomme trailere og sættevogne på kryds og tværs af Europa. Det vil være til skade for både klimaet, trængslen, og så vil det presse prisen på transport voldsomt op i en tid, hvor priserne allerede er høje, lyder det fra ITD-direktøren.
Politisk og juridisk uenighed
Ifølge ITD er der både tale om en politisk og juridisk uenighed i fortolkningen af reglerne.
Juridisk mener ITD ikke, at man kan omfatte trailere og sættevogne af 8 ugers-reglen, da reglen er et etableringskrav, som skal overholdes for at opretholde en godskørselstilladelse. Der udstedes imidlertid ikke godskørselstilladelser til sættevogne og trailere, og derfor rammer Kommissionen ved siden af skiven, lyder det fra ITD.
Det gælder også politisk, hvor alene praktikken med at få flyttet de mange trailere rundt virker – ifølge ITD - umulig. Dermed vil reglen have en åbenlys negativ effekt på transportbranchens ambitioner om at sænke CO2-udledningerne, hvilket direkte vil modarbejde både Kommissionens og ikke mindst den danske regerings ambitioner om en grøn omstilling af vejtransportsektoren.
Ud over brevet til den danske transportminister har ITD også været i direkte kontakt med Europa-Kommissionen om fortolkninger, og den internationale vejtransportunion har også sendt et samlet brev på vegne af branchen, hvor man beder Europa-Kommissionen om at genoverveje sin fortolkning.
- Vi gør, hvad vi kan på alle kanaler for at påvirke Europa-Kommissionen til at ændre sin fortolkning. Medlemslandene vil jo ikke nødvendigvis bare kopiere Kommissionens fortolkning, men det skaber en masse forvirring i hele markedet, når den her slags fortolkninger bliver sendt ud. Derfor handler det om hurtigt at få Kommissionen til at rette ind, så vi undgår det kaos ude på vejene, som fortolkningen vil medføre. Fortolkningen er både virkelighedsfjern og tudetosset, og vi mener helt grundlæggende, at der er tale om, at Kommission tager fejl her, siger Jesper Høgh Bach.
Brevet til transportminister Trine Bramsen er underskrevet af direktørerne fra DTL – Danske Vognmænd, ITD, Dansk Erhverv Transport og Danske Speditører – henholdsvis Erik Østergaard, Jesper Høgh Bach, Jesper Kronborg og Martin Aabak.