Tvivler på grøn dansk CO2-afgift på lastbiler
Den længe ventede CO2-afgift på lastbiler ser nu ud til at blive til virkelighed. Det fremgår af en bred politisk aftale, hvor der ifølge planen skal indføres en CO2-afgift på alle de sektorer, der endnu ikke er underlagt EU’s ETS-ordning, fra 2025.
Når det gælder den tunge vejgodstransport, er planen en kilometerafgift, der vil ligge omkring tre kroner – men variere afhængigt af køretøjets CO2-udledning.
Formålet med CO2-afgiften er at motivere erhvervet til at reducere CO2-udledningen.
Men aftalen om den grønne danske ”maut” på lastbiler, vækker kritik fra transport- og logistikbrancen. Den centrale bekymring er, at der endnu ikke er løsninger på markedet, der reelt udgør et alternativ til den dieseldrevne lastvogn. Dermed har transportvirksomhederne reelt ikke nævneværdige muligheder for at reducere CO2-udledningen fra vejgodstransporten allerede fra 2025.
DI Transport
I en kommentar til den politiske plan om grøn roadpricing for lastbilder siger branchedirektør Karsten Lautritzen:
- Aftalen vil gøre det væsentligt dyrere for virksomhederne at få transporteret varer og gods rundt i Danmark. Transportbranchen skal af med en milliard kroner i højere afgifter, og det bliver besluttet på et tidspunkt, hvor prisen på brændstof i forvejen er rekordhøj og kapaciteten i branchen er udfordret. Det vil uden tvivl gøre det dyrere at få transporteret sine varer rundt i Danmark. Det bliver dyrere at drive virksomhed i Danmark, og virksomhederne har intet andet valg end at skubbe regningen videre til forbrugerne, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.
Branchedirektøren har også svært ved at se nogen reel klimaeffekt af roadpricing-planerne.
- De klimavenlige lastbiler på el eller brint koster omkring tre gange så meget som en almindelig lastbil. De er heller ikke teknisk på et niveau, så de i alle tilfælde kan erstatte konventionelle lastbiler. Og der er ikke en krone i aftalen til støtte virksomhedernes køb af grønne lastbiler. Derfor vil afgiften ikke føre til, at et stort antal grønne lastbiler kommer ud på vejene, siger Karsten Lauritzen.
Karsten Lauritzen roser dog, at den politiske aftale også omfatter øgede totalvægt på lastvognstog, men han er samtidig ærgerlig over, at større og tungere lastbiler først bliver tilladt i 2025.
I Enhedslisten er Henning Hyllested til gengæld kritisk over for de øgede totalvægte og dimentioner.
- Vi er ikke tilfredse med, at de øvrige aftalepartier – regeringen (S), RVog SF) i sidste øjeblik bøjede sig for den magtfulde lastbil-lobby, og ville have ændret dimensionsreglerne for lastbiler, så de både kan blive længere og tungere med flere aksler. For uanset, at en lastbil dermed kan medtage mere gods, så vil tiltaget medføre, at der kommer mere gods på lastbiler og dermed flere lastbiler, skriver Henning Hyllested i en kommentar.
Skuffede speditører
I Danske Speditører hilser man den intelligente kilometerbasserede vejafgift for lastbiler velkommen.
- En intelligent kilometerbaseret vejafgift, hvor der differentieres efter lastbilernes CO2-fortrængning er fornuftig og kan udvides til også at inddrage anskaffelsespris og afskrivning. Danske Speditører har udarbejdet en guide som kan bruges ved beregning en af CO2-udledningen, udtaler Lars Bech, politisk chef hos Danske Speditører.
Danske Speditører mener dog, at der er plads til forbedringer, og Lars Bech lover, at brancheforeningen vil fortsætte dialogen med beslutningstagerne på Christiansborg.
Danske Speditører ønsker først og fremmest, at udrulningen af større og tungere lastvogntog sker hurtigere.
- Et af de konkrete forslag vi tager med er, at man godt kan forkorte forsøgsperioden med ændrede regler for lastbilernes vægt og dimensionering, så tungere og længere lastbiler bliver tilladt. Der er en klar miljøgevinst, og lade os se om den kan realiseres hurtigere. Husk på at der også er leveringstid på nye lastbiler når forsøgsordningen er vedtaget, udtaler Lars Bech.
Danske Speditører fremhæver de muligheder, som en intelligent kilometerafgift på lastvogne, medfører.
- Den intelligente afgift reducerer CO2-udledningen ved at tilskynde til øget effektivitet af logistikpraksis ved kørsel uden for myldretid, udvikling af bæredygtige alternative brændstoffer, udvikling af en stærk infrastruktur samt passende finansiering af bæredygtige transport- og logistikløsninger, siger Lars Bech.
Danske Speditører fremhæver også, at provenuet fra en CO2-afgift på den tunge transport bør føres tilbage til vejgodstransporten, til de meget omfattende investeringer som transportvirksomhederne skal foretage i forbindelse med den grønne afgift.
Speditørernes brancheorganisation havde gerne set, at politikerne havde afventet den endelige rapport fra Ekspertgruppen for en grøn skattereform.
- Vi vil læse aftalen grundigt igennem og forberede os på arbejdet med at sikre korrekt integration mellem dansk og europæisk CO2-politik, og der er kørselsafgifter helt centralt, for at undgå dobbelt opkrævning af CO2-emissioner, slutter Lars Bech.