23948sdkhjf

Biden underskriver kontroversiel lov

Ocean Shipping Reform Act, der skal mindske effekten af flaskehalsene i containerskibsfarten, træder nu i kraft.

USA’s præsident Joe Biden underskrev torsdag den såkaldte Ocean Shipping Reform Act-22 (OSRA-22), der er vedtaget i begge Kongressens kamre med støtte fra et flertal af såvel demokrater og republikanere i Repræsentanternes Hus og Senatet.

Den nye lovgivning er en reaktion på de voldsomme flaskehalsproblemer, der ramte de globale forsyningskæder i kølvandet på corona-pandemien. I pandemiens start førte de omfattende myndighedsrestriktioner og den generelle usikkerhed til et kraftigt dyk i den globale samhandel.

Men da alle de nationale stimuli-pakker – der skulle få gang i økonomien igen – førte det til en uforudset vækst i forbruget, der steg til rekordhøjder.

Resultatet var kapacitetsmangel i forsyningskæderne og deraf følgende flaskehalse. Manglen på kapacitet ramte bredt, men mest markant på containerruterne fra Asien til USA. Her steg spotpriserne voldsomt, samtidig med, at containerterminalerne blev oversvømmet af containere.

I USA blev især de iøjnefaldende skyhøje containerrater anledningen til en voldsom politisk kritik af rederiernes påståede grådighed. Godt hjulpet på vej af de importører i USA, der havde svært ved at få deres forbrugsvarer ud til kunderne.

Den politiske kritik af containerrederierne – og containerterminalerne – nåede helt ind i Det Hvide Hus i USA, hvor præsident Joe Biden skosede de udenlandske rederiers udnyttelse af situationen, i sin State of the Union-tale tidligere i år.

Men selv om præsidenten i forbindelse med underskrivelsen af reformen, gentog kritikken af de udenlandske rederier skyhøje fragtrater, så er den politiske retorik nok spændt til bristepunktet. For lovgivningen griber ikke ind over for de høje fragtrater.

Detenstion and Demourage

Den OSRA-22-reform, som Joe Biden nu har underskrevet, fokuserer på de ”straf-afgifter” – detention and demmurage – som rederier og havneterminaler kan opkræve, hvis kunderne ikke afhenter, deres containere rettidigt.

Havnene i Los Angeles og Long Beach – varslede allerede i 2021, at de ville indføre en klausul i deres kontrakter, der gjorde det muligt at pålægge importørerne strafafgifter. For netop langtidsparkerede containere udgør en stor udfordring for havneterminalerne, der har været nødt til at leje ekstra lagerplads – i nogen tilfælde uden for havnene.

ORSA-22 giver USA’s føderale maritime kommission (FMC) hjemmel til at gribe ind over for de omstridte detention and demmurage afgifter. Men samtidig betyder reformen faktisk, at FMC også får mulighed for at godkende de omstridte ”dummebøder”.

Formanden for FMC, Dan Maffei udtalte, efter præsident Joe Bidens godkendelse af ORSA-22:

»Jeg er optimistisk med hensyn til lovforslaget, der vil genoprette tilliden og troværdigheden i forsyningskæderne. Med hensyn til Detention and Demurrage så har vi nu den autoritet, vi har brug for. Vi ønsker ikke at gå for langt. Ikke alle D&D-afgifter er urimelige.«

Her er det den sidste sætning, der røber at FMC og dermed også politikerne, er klar over, at flaskehalsproblemerne ikke er rederiernes og containerterminalernes ansvar alene. Faktisk er kilderne til problemerne mangfoldige, og de importører, der ikke afhenter deres containere kan forvente at betale dyrt for forsømmelsen.

ORSA-22 tiver Federal Maritime Commission (FMC) en bevilling på 164 millioner dollars frem til udgangen af 2025, der skal gøre det muligt, at ansætte ekstra personale – blandt andet en forvaltningsdommer, der skal øge overvågningen af den internationale søtransport.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157