DTL: Følg Tyskland og sænk dieselafgiften
Danmark bør følge Tyskland og sænke dieselafgiften. Det vil blandt andet bidrage til at skabe et økonomisk incitament til danske vognmænd om at sætte skub i udviklingen af den grønne omstilling ude i virksomhederne, som efterspørges af politikere og samfund.
Sådan lyder det fra administrerende direktør i DTL – Danske Vognmænd i sin leder til DTL-Magasinet DANSKE VOGNMÆND, der udkommer i næste uge.
- Vi må imødese en nær fremtid med øgede omkostninger og usikkerhed om indtjeningen for transportvirksomhederne. Vognmændenes meldinger om rigets tilstand er rimelig klare: Transportpriser og omsætning er steget brat, mens indtjeningen slet ikke er fulgt med. Den bliver nemlig ædt op af stigende priser på diesel og inflationen, siger Erik Østergaard, der fortsætter:
- Og hvis indtjeningen reduceres, så mindskes også det rum, som ellers skulle give plads til investeringer, herunder ikke mindst i den grønne omstilling. I en tid med usikkerhed om forretningens økonomiske grundlag kan man ikke forvente, at vognmændene tænker grøn omstilling som det første inden morgenkaffen.
I stedet foreslår DTL – Danske Vognmænd altså at sænke dieselafgiften efter tysk forbillede, hvilket brancheorganisationen da også har skrevet til skatteminister Jeppe Bruus og foreslået.
For i sidste ende bliver det forbrugerne, der betaler regningen for transportvirksomhedernes stigende brændstofudgifter, hvilket på den måde bidrager til den i forvejen problematiske inflation, siger Erik Østergaard.
- Prisskruen og inflationen er dårlig for vognmændene, hvis indtjening bliver udhulet. Og for samfundet og os alle sammen, der kommer til at lide under inflationen. Og for klimaindsatsen, som bliver sat tilbage. Så der er gode både forretningsmæssige, nationaløkonomiske og klimamæssige argumenter for at afbøde virkningerne af de stigende brændstofpriser med en afgiftslempelse.
/anga.