23948sdkhjf

Ingen CO2-kvoter på vejgodstransporten foreløbig

Europa-Parlamentet sender nyt CO2-kvotehandelssystem retur til tegnebordet.

Et flertal af Europa-Parlamentets medlemmer vendte onsdag tommelfingeren nedad til den længe ventede reform af EU’s kvotehandelssystem – kaldet ETS II – der også vil omfatte vejgodstransporten.

Et flertal i parlamentets miljøkomite havde anbefalet at ja – efter en række ændringsforslag til EU-Kommissionens forslag. Men da Emission Trading System II (ETS II) skulle godkendes i plenum, blev det til et klart nej, da et flertal bestående af især røde og grønne parlamentsmedlemmer, afviste forslaget.

Dermed kommer EU-Kommissionen og EU’s Ministerråd ikke til at behandle et tiltrængt reformforslag foreløbigt, da parlamentet miljøudvalg nu skal i gang med at behandle kommissionens oprindelige forslag – der vil inddrage transportsektoren og bygge- og anlægssektoren i en CO2-kvoteordning.

Lettelse i IRU

Europa-Parlamentets afvisning af ETS II hilses velkommen i IRU, der repræsenterer brancheorganisationer i for lastvogns- og bustransportsektoren international.

IRU har i forvejen kritiseret forslaget fra parlamentets miljøudvalg, da den internationale vognmandsorganisation anser forslaget for at være ikke bare upraktisk, men faktisk også uden evne til at opfylde reformens formål.

IRU erkender, at den grønne omstilling af den tunge vejtransport kan fremmes ved at pålægge sektoren CO2-afgifter. Men IRU afviser ETS II forslaget fra EU-Kommissionen, fordi det ikke sikrer en gradvis indførelse af CO2-afgifterne, der skal afstemmes i forhold til den teknologiske udvikling og udrulningen af den tilhørende energiinfrastruktur i form af ladestandere og brinttankanlæg.

IRU kræver også, at ETS II ikke må føre til dobbeltbeskatning. Med andre ord – så skal de nuværende afgifterne på køretøjer og især brændstof erstattes af ETS II. Dertil kommer, at IRU ønsker, at indtægterne føres tilbage til den tunge vejtransport, for at sikre midler til investeringerne i nyt klimavenligt transportmateriel.

IRU's cheflobbyist ved i EU Raluca Marian siger:

- Vi er glade for, at hele parlamentet i sidste ende valgte fornuften og det ultimative mål om reel dekarbonisering, da det afviste et forslag, der ikke var egnet til formålet. Vi er taknemmelige over for nogle medlemmer af Parlamentets transportudvalg for deres ubarmhjertige kamp for at overbevise deres kolleger om, at ENVIs (parlamentets miljøkomites) tilgang er grundlæggende fejlbehæftet, og at sagen skal revurderes fra bunden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141