23948sdkhjf

Kolding-speditør med Schweiz som speciale

IDS Spedition er specialister i transport mellem Schweiz og Skandinavien og kaster sig gerne over de mere komplekse opgaver.

Som en mindre speditionsvirksomhed med ni ansatte er Kolding-baserede IDS Spedition en dynamisk og fleksibel virksomhed, der hurtigt kan omstille sig.

Med Schweiz som speciale er IDS Spedition kommet pænt ud af 2021 med en sort bundlinje på 2,42 mio. kr. mod 1,56 mio. kr. i 2020. Blandt andet på grund af øget aktivitet på kernemarkedet, der ikke har været nært så hårdt ramt under coronakrisen som andre steder.

Men kapacitetsudfordringer og mangel på arbejdskraft truer. Blandt andet som følge af vejpakken, som man i IDS Spedition mener kun gør ondt værre.

Schweiz kræver specialviden

- 2021 var et godt år for os. Vi klarede os godt på vores kerneområde, som er landevejstransporter mellem Skandinavien og Schweiz, og det er vigtigt for os.

Ordene kommer fra Henriette Kildegaard, der efter 11 års ansættelse i 2011 blev medejer og direktør i IDS Spedition ApS, som hun ejer med kompagnonen Jan Th. Pedersen.

Mellem 80 og 90 procent af aktiviteterne i IDS Spedition har alpelandet som omdrejningspunkt. Da Schweiz ikke er medlem af EU, betyder det, at varer til og fra landet skal toldbehandles. Sammenlagt med en række andre faktorer, der adskiller Schweiz fra andre markeder, gør det landet til et særligt marked, som mange speditører og transportkøbere gerne får specialist-virksomheder som IDS Spedition til at tage sig af, siger Henriette Kildegaard.

- Schweiz varierer fra andre markeder på en række punkter. Man skal være opmærksom på en række toldtekniske detaljer, grænserne lukker om aftenen og landet lukker også som regel ned i halvanden time omkring frokosttid. Derudover betyder blandt andet den schweiziske vejskat, at det rundt regnet er dobbelt så dyrt at køre i Schweiz som at køre i Tyskland. Det betyder, at man skal have rigtig godt styr på ruterne for at minimere omkostningerne. Jeg kan postnumrene på de i hvert fald 20 største byer i Schweiz – det kan jeg ikke engang i Danmark, siger Henriette Kildegaard og griner.

- 95 procent af vores kunder er andre speditionsvirksomheder, og vi udfører mange vognmandsopgaver. Vores kunder forventer høj kvalitet i vores arbejde – det er der, og det er helt klart vores styrke. Men for at kunne levere det kræver det et stærkt setup i Schweiz, og jeg vil faktisk sige, at der nok ikke en opgave i Schweiz, vi ikke kan klare, lyder det fra direktøren.

Byder ind på atypiske opgaver

IDS Spedition beskæftiger ni medarbejdere, hvoraf de seks er speditører. Ud over syv leasede trailere ejer IDS Spedition intet materiel, men laver faste aftaler med forskellige vognmænd, der er dygtige på hver deres områder.

Henriette Kildegaard fortæller, at IDS Spedition kan transportere alt, der kan puttes på en lastbil, til og fra Schweiz. Det er dog en særlig fornøjelse og udfordring, når virksomheden får en opgave ud over det sædvanlige, og det var også tilfældet i 2021, fortæller hun.

- Året var især præget af en specialopgave for en tysk virksomhed, hvor vi har tømt togvogne for betonelementer til metrobyggeriet i København. Og det er meget typisk for os, at vi kaster os over den slags specielle projekter, som ikke så mange andre virksomheder af vores slags vil røre ved, fordi det kan være lidt bøvlet og lidt sværere. Vi har også kørt med en del militærgods og luksusbiler. Vi er gode til at byde ind på de her atypiske opgaver, og vi trives og synes, det er skægt med det udfordrende element, siger Henriette Kildegaard.

Hun fortæller, at hun ikke havde et specifikt ønske om at beskæftige sig med transporter i Schweiz, da hun blev ansat i IDS Spedition i 2011.

- Jeg ville gerne arbejde i en mindre virksomhed med en dagligdag præget af mange forskelligartede opgaver, hvor man kan følge tingene fra A til B og sætte sit eget præg. Vi har været gode til at tilpasse vores produkter, fordi vi er en mindre virksomhed, og vi har dygtige medarbejdere, som har været gode til at få os igennem coronakrisen, siger direktøren.

Mangel på kapacitet og medarbejdere

Men selvom man er en mindre og fleksibel virksomhed, der driver forretning i et land, der har været mere forskånet for corona end gennemsnittet, skal man stadig underordne sig de storpolitiske og geopolitiske forhold, der i øjeblikket gør det besværligt at agere som aktør i de globale logistikkæder.

Særligt EU’s mobilitetspakke ’vejpakken’ får ikke stående ovationer her i Kolding-virksomheden.

- Vejpakken er den største udfordring i min tid som speditør. Det er en lovgivning, der regulerer transportområdet og som betyder, at kapacitetsudfordringerne – som i forvejen er enorme – bliver større. Timingen er virkelig ringe, og det er dybt beklageligt, for det virker ikke til, at lovgiverne har gjort sig forestillinger om, hvad det gør ved kapaciteten på landevejene, siger Henriette Kildegaard.

Hun tilføjer, at også IDS Spedition kan mærke kapacitetspresset.

- Vi har meget svært ved at finde alle de vognmænd og biler, som vi har brug for. Vi kan også mærke det på, at priserne er steget. En ting er kapacitetsmangel, en anden er manglen på dygtige medarbejdere, og jeg er glad for, at vi i disse tider er en mindre virksomhed med relativt få medarbejdere og ikke skal styre en supertanker med 300 medarbejdere igennem den her krise, slutter direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205