Maersk indgår strategiske aftaler om grøn methanol
A.P. Møller – Mærsk bestilte sidste år 12 nye containerskibe med en såkaldt dual-fuel-motor, der gør det muligt at sejle må enten klimavenlig grøn metanol eller svovlfattig fossil bunkerolie.
Satsningen på to heste skyldes, at der hidtil kun er meget begrænset adgang til den klimavenlige metanol. Dermed rykkede Maersk helt frem i front, når det gælder omstillingen af den globale skibsfart fra fossile brændstoffer til klimavenlige alternativer.
Nu tager A.P. Møller – Mærsk det næste store skridt i rederiets grønne omstilling ved at sikre adgang til den metanol, der skal drive rederiets skibe i fremtiden.
Det sker ved indgåelse af stratetiske partnerskaber med seks store aktører på energimarkedet – CIMC ENRIC, European Energy, Green Technology Bank, Orsted, Proman og WasteFuel.
Partnerskaberne skal sikre A.P. Møller-Mærsk adgang til mindst 730.000 tons grøn metanol senest i 2025.
Dermed har Maersk sikret sig adgang til en storskalaproduktion af grøn metanol, der kan forsyne rederiets første 12 grønne containerskibe med det klimavenlige brændstof og mere til. Dermed bør det heller ikke blive nødvendigt at tanke fossil bunkerolie på nybygningerne.
- For at gå i retning af dekarbonisering har vi brug for en betydelig og rettidig acceleration i produktionen af grønne brændstoffer. Grøn methanol er den eneste markedsklare og skalerbare tilgængelige løsning i dag til forsendelse. Produktionen skal øges gennem samarbejde på tværs af økosystemet og rundt om i verden. Derfor markerer disse partnerskaber en vigtig milepæl for at få gang i omstillingen til grøn energi.
- Hvis skibsfarten skal overgå til fossilfrie brændstoffer, så er der behov for en betydelig og rettidig opskalering af produktionen af grønne brændstoffer. Grøn metanol er den eneste løsning på markedet, der er klar og tilgængelig for skibsfarten i dag. Men det forudsætter at produktionen øges gennem samarbejde mellem aktørerne på markedet i hele Verden. Det er derfor indgåelsesn af disse nye partnerskaber udgør en vigtigt milepæl for overgangen til grøn energi, siger Henriette Hallberg Thygesen, der er CEO for Fleet & Strategic Brands i A.P. Møller – Mærsk.
Når de nye strategiske partnerskaber omkring af både bio- og e-methanol er færdigudviklede, vil det gøre det muligt for Mærsk at købe grøn methanol i store mængder på tværs af flere regioner rundt om i verden.