23948sdkhjf

Rusland bomber gigantfly

Det enestående fragtfly Antonov An-225 ”Mriya” er angiveligt blevet ødelagt under russisk angreb.

CNN skriver, at verdens største fly ”Antonov An-225 er blevet ødelagt under et russisk angreb på Hostomel-lufthavnen tæt på den Ukrainske hovedstad Kiev.

Dermed har verdens projektlastspeditører mistet et væsentligt værktøj, der næppe kan erstattes inden for en overskuelig fremtid.

Det enorme fragtfly Antonov An-225 var det eneste af sin slags i verden. Flyet blev skabt i 1980’erne, da Sovjetunionen manglede et fragtfly, der kunne transportere den sovjetiske rumfærge Buran.

Buran-rumfærgen fik dog kun fik en enkelt – ubemandet – tur i kredsløb om jorden, inden Sovjetunionen skrottede projektet. Derefter blev Antonov An-225 – i en periode anvendt til militære transportopgaver. Efter Jerntæppet fald i 1989 og Sovjetunionens sammenbrud blev flyet lagt i mølpose indtil 2001, hvor den kommercielle interesse for fragtflyet blev stærk nok til det blev reaktiveret.

Antonov An-225 fløj første gang i 1988. Flyet var skabt ved at forlænge kroppen og vingerne på det i forvejen kæmpestore 4-motorende fragtfly An-124. Det krævede ekstra motorkraft og antallet af motorer blev øget til seks.

Dermed blev An-225 verdens største og tungeste fly. Bæreevnen – både målt i vægt og i rumfang – slog også alle rekorder.

Antonov An-124 var blev hurtigt en succes på det kommercielle marked i løbet af 90’erne. Det var baggrunden for, at An-225 blev genoplivet og sat i kommerciel drift i 2002.

Flyet har siden haft en meget aktiv karriere – og har også landet i danske lufthavne ved en række lejligheder. Senest i slutningen af januar i år, hvor flyet afleverede en last i Billund Lufthavn.

Ifølge CNN er kæmpeflyet ødelagt (destroyed). Er dette ordvalg retvisende, er det formentlig meget tvivlsomt, at flyet kan genopbygges. Ukraines regering har dog udtalt, at flyet vil blive genopbygget – og regningen vil blive sendt til Rusland. Prisen anslås til tre milliarder USD.

Et andet fly

Sovjetunionen påbegyndte bygningen af endnu et fly, men arbejdet blev indstillet inden Sovjetunionens fald. I 2006 blev bygningen af det andet fly genoptaget, men det projektet gik i flere omgang i stå og det blev opgivet i 2009.

Det er uvist, hvad den aktuelle status er på det færdige flystel – der ifølge Wikipedia er mellem 60 og 70 procent færdiggjort.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093