23948sdkhjf

Mærsk løfter sløret for nye metanol-skibe

A.P. Møller-Mærsk har offentliggjort grafik af nye 16.000 TEU store containerskibe, der skal sejle på grøn metanol.

A.P. Møller-Mærsk har bestilt otte nye store containerskibe, der skal sejle på Metanol. I sidste uge løftede rederiet sløret for et markant anderledes design, hvor overbygningen med kommandobroen og besætningens beboelseskvarterer er rykket helt frem i front og skorstenen er flyttet helt ud agter i bagbord side.

Containerlasten er samlet bag overbygningen og helt ned til agterspejlet. Dermed vil Maersk kommende containerskibe til at ligne et krydstogtsskib – eller et bilskib.

Ordren på de banebrydende containerskibe – der skal sejle på grøn metanol i stedet for bunkerolie – placerer Maersk helt i front, når det gælder skibsfartens omstilling til CO2-neutral drift.

Øget effektivitet

Ifølge Maersk vil det enestående design forbedre skibenes energieffektivitet med 20 procent per transporteret container, set i forhold til den gennemsnitlig energieffektivitet i den globale containerskibsflåde.

Sammenlagt forventes de otte containerskibe at reducere den årlige CO2-udledning med omkring én millioner tons.

Med en længde på 350 meter og en bredde på 53,5 meter bliver de nye skibe noget mindre end rederiet største containerskibe – de 400 meter lange og 18.270 TEU store containerskibe i Tripple-E-klassen. (De sidste 12 af i alt 32 Triple-E-skibe har faktisk en kapacitet på 20.568 TEU).

Ifølge A.P. Møller-Mærsk vil det radikalt ændrede layout af de nye metanol-drevne containerskibe øge lastkapaciteten. Placeringen af skorstenen agter i bagbord side vil også forbedre effektiviteten ved lastning og losning af containerskibene.

Dual fuel

Maersks nye containerskibe får en såkaldt dual-fuel drivlinje, der kan sejle på klimavenlig metanol eller ikke klimavenlig konventionel bunkerolie med lavt svovlindhold. Når rederiet her vælger at gå med livrem og seler, så skyldes det, at grøn metanol ikke er tilgængelig i tilstrækkeligt omfang, da der kun kan bunkres metanol i forholdsvis få havne på kort sigt.

Men Mærsks containerskibe har faktisk bunkerkapacitet til at kunne sejle hele vejen fra Asien Til Europa og retur på metanol alene.

I takt med at metanol bliver tilgængeligt i flere og flere havne vil dual-fuel-drivlinen på de nye containerskibe, kunne erstatte bunkerolien helt med metanol.

Det er Hyundai Heavy Industries, der skal bygge de nye metanol-drevne containerskibe. Det første forventes sat i drift allerede i 2024.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094