23948sdkhjf

- Lad chaufførerne gøre deres arbejde

ITD opfordrer firmaer som WFS til at droppe kravet om at se coronapas fra lastbilchauffører.

Det falder ikke i god jord hos Henriette Kjær, politisk chef i brancheorganisationen ITD, at handling-virksomheden Worldwide Flight Services (WFS) nu kræver at se et gyldigt coronapas fra eksterne leverandører – herunder også de mange lastbilchauffører, der hver dag henter og bringer gods til selskabets terminal i Københavns Lufthavn.

Overdreven reaktion

- Vi er ikke glade for det. Vi synes, det er et stort bureaukrati at sætte op, når det drejer sig om chauffører, der kun skal læsse og losse og befinder sig på stedet i meget kort tid, siger Henriette Kjær.

- Vi kunne forstå det, hvis han skulle holde møde eller være der i længere tid. Men så længe det alene drejer sig om at aflevere og hente gods, er det at skyde gråspurve med kanoner at kræve at se coronapas.

Henriette Kjær anerkender, at det er op til private virksomheder selv at vurdere, hvilke tiltag der skal etableres for bedst at beskytte egne medarbejdere under coronapandemien.

- Selvfølgelig er det virksomhedernes egen beslutning, om de vil se et coronapas fra egne medarbejdere eller gæster, der opholder sig i på stedet i længere tid. Men det her er overflødigt og det er måske også at komplicere tingene et nummer for meget. Ofte vil det være sådan, at en chauffør kan køre ind på terminalen og af- og pålæsse lastbilen, uden der er andre mennesker omkring ham. Ellers vil man sagtens kunne organisere det sådan, siger hun.

Varerne skal frem

Henriette Kjær henviser i stedet terminalerne til at stole på, at transportbranchens medarbejdere har taget de gode råd til sig, som en række organisationer udsendte i starten af coronapandemien.

- Vi opfordrer til, at terminalerne stoler på, at vognmændene har instrueret deres chauffører i at opføre sig ansvarligt. I starten af pandemien udsendte en samlet transportbranche en opfordring til medarbejderne i transportbranchen om at spritte hænder, holde god afstand, bruge mundbind, opholde sig så kort tid som muligt hos kunden og at bruge sin sunde fornuft. Og det henviser vi stadig til, siger Henriette Kjær og fortsætter:

- Vi skal fortsat have varerne frem. Ligesom vi har haft stor glæde af ’green lanes’ over grænserne, har vi også brug for green lanes på læsning og losning af gods, og det håber vi de forskellige terminaler også vil tænke på i denne tid.

WFS har ikke besvaret Transport Tidendes anmodning om interview.

Transport Tidende bragte 29. november ”Chauffører skal fremvise coronapas hos WFS” - https://transporttidende.com/artikler/i-luften-c55/chauffoerer-skal-vise-fremvise-coronapas-hos-wfs-p54005 - og siden har historien affødt mange reaktioner på sociale medier. Det forlyder, at andre terminaler i Danmark også kræver at se coronapas fra eksterne leverandører, men det har ikke været muligt at få af- eller bekræftet dette.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112