- Luftfragten har været lyspunktet i meget mørk tid
Som landets næststørste fragtlufthavn har Billund Lufthavn under coronapandemien alt andet lige været stillet bedre end lufthavne, der udelukkende beskæftiger sig med passagertransport. Der har krisen igennem fortsat været gang i turbinerne i fragtflyene, hvilket har bidraget til at holde lufthavnen oven vande økonomisk i en periode, hvor den manglende passagertrafik ikke har gjort underværker for bundlinjerne i luftfartsbranchen.
- Luftfragten har igennem coronapandemien været lyspunktet i en meget, meget mørk tid i Billund Lufthavn, siger Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn.
- Vi er sat i verden for at udvikle forretningen for vores ejere, og derfor har det været glædeligt, at krisen har vist os, at vi inden for luftfragt er en vigtig spiller i den samlede logistikkæde, og at vi mærker fra speditører, transportører og handling-virksomheder, at der er interesse for lufthavnen. Det har givet en positivitet og optimisme, og vi skal være bevidste om, at det er et forretningsben, der har brug for vores opmærksomhed. Igennem krisen har vi også haft bedre tid til at arbejde med udviklingsplaner for den del af vores forretning, siger direktøren.
Bekymret på branchens vegne
Ifølge Jan Hessellund mærker Billund Lufthavn ikke meget til de logistiske udfordringer, der særligt gør sig gældende inden for sø- og vejgodstransport i form af eksempelvis flaskehalsproblemer i havne og chaufførmangel på landevejene – til trods for, at godset til og fra lufthavnen transporteres på gummihjul.
- Vi mærker ikke de logistikudfordringer, men jeg kan da godt som lufthavnschef være bekymret på vegne af hele transportsystemet, at der underliggende er problemer med chaufførmangel. Vi ser fortsat ind i en periode, hvor vi forventer, at luftfragten er konkurrencedygtig, da der er kommet mere luftfragtkapacitet og udbuddet er stigende. Vi forventer, at luftfragten bliver vigtig i forhold til at løse nogle af de globale udfordringer i logistikkæderne, siger Jan Hessellund.
- Luftfragten bliver fortsat valgt til, fordi der er et såkaldt ”logistikkaos” i speditørbranchen for at få fragt hjem på lastbiler og skibe, og det skubber fragten over til Billund Lufthavn, som fortsat bliver valgt til som foretrukken luftfragtslufthavn. Vi ser flere steder, at der mangler arbejdskraft til lastbiler og på havnene, så der kommer til at gå noget tid, hvor luftfragten bliver valgt til. Og her er Billund Lufthavn så effektive til at håndtere fragt, at vi kommer til fastholde en stor del af den ”nye” fragt, afslutter Jan Hessellund.
I oktober blev der håndteret 7.262 ton luftfragt i Billund Lufthavn, hvilket er en stigning på 23,7 procent mod oktober 2020 og 8,4 procent i forhold til samme måned 2019.
(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 21/2021).