23948sdkhjf

PostNord forbedrer driften markant

EBIT forbedret med næsten 180 procent i første kvartal i år.

Statsejede og svensk-danske PostNord forbedrede driftsresultatet (EBIT) forbedredes med næsten 180 procent til SEK 878 (314) mio. i første kvartal 2021.

Der er angiveligt forbedring af driften i alle selskabets forretningsområder.

Pakkevolumener steg med sammenlagt 32 procent (1 procent i Q1 2020), primært drevet af vækst i B2C-volumener – antageligt båret frem af forbrugernes øgede appetit på at handle på internettet.

PostNord AB måtte notere en nedgang i brevvolumener på hele 12 procent i første kvartal.

I løbet af kvartalet bidrog Corona-pandemien til øgede pakkemængder (B2C), øget efterspørgsel efter hjemmeleveringer og en højere kortvarig sygefravær i Sverige.

Annemarie Gardshol, administrerende direktør for PostNord-koncernen udtaler i en kommentar – hvor hun blandt andet fremhæver kraftig fremgang i indtjeningen i Danmark:

- PostNord følger rekordåret 2020 op med en usædvanlig stærk start på 2021. Den fortsatte pandemi, hjemmearbejde og restriktioner i samfundet resulterer i øget e-handel og høje pakkemængder. Parallelt hermed har vores forbedringsprogrammer fortsat med at levere forbedringer. PostNord Sveriges stærke start på året tegner sig for en stor del af koncernens kraftigt forbedrede resultater, men alle segmenter har leveret forbedringer i indtjeningen. Det er også glædeligt at se den kraftige forbedring i indtjeningen i Danmark. Alt i alt gør det os til en logistikudbyder med meget positivt momentum; sammenligneligt salg steg med 12 procent sammenlignet med første kvartal sidste år, og driftsresultatet viser en forbedring på tæt på 180 procent.

Ny normal

- Alle PostNords markeder har nået det, der ser ud til at være en ny normal situation med høje pakkemængder og stor efterspørgsel efter hjemmeleveringer og fleksible leveringsalternativer i kølvandet på, at butikker er lukket eller har store begrænsninger på antallet af besøgende, siger Gardshol og fortsætter:

- Vi fortsætter med at investere i ny infrastruktur for både at imødekomme væksten i e-handel og forbedre servicen til vores kunder. Koncernens pakkevolumen for forretning til forbruger steg med 47 procent sammenlignet med første kvartal sidste år, levering af hjem steg med 100 procent, og volumen for forretning til forretning steg med 5 procent i årets første kvartal.

- Jeg er stolt af, hvordan vi bidrager positivt til folks hverdag og de fordele, vi gør. Corona-pandemien har yderligere præciseret, at PostNord spiller en vigtig rolle i samfundet. Vi har opretholdt funktioner og tilgængelighed, bidraget til en enklere hverdag og gjort det muligt at leve og arbejde hvor du vil og har brug for. For at fortsætte med at forenkle hverdagen for alle, der bor og arbejder i Norden, fortsætter vi vores udrulning af pakkekasser, der gør det muligt at modtage leveringer døgnet rundt. Vi har også lanceret live sporing af hjemleverancer i Sverige og Finland samt portkoder som et supplement til frimærker i Sverige. I Danmark distribuerer vi nu pakker hver dag i ugen over hele landet og fortsætter med at etablere nye leveringssteder.

Langsigtet bæredygtighed på breve

- Samtidig arbejder PostNord fortsat med at sikre en langsigtet bæredygtig brevvirksomhed. I første kvartal begyndte vi at udrulle den nye udbyttemodel i Sverige for at sikre en egenfinansieret brevvirksomhed. I Danmark har vi en midlertidig aftale med den danske stat om social mission og kompensation for vores ekstra omkostninger forbundet med den. Vi tager også vores ansvar for at sikre en sikker og sikker arbejdsplads for vores medarbejdere, der møder mennesker hver dag og leverer længe ventede og vigtige varer til deres hjem. Vi fortsætter også med at arbejde i overensstemmelse med vores ambitiøse bæredygtighedsdagsorden og målet om at være fossilfri inden 2030, slutter Anna Gardshol.

Unfair statsstøtte?

Netop den danske stats støtte til opretholdelsen af brevomdelingen i Danmark er stærkt kontrovertiel, da en stor andel PostNords konkurrenter i pakke og logistiksegmentet mener statsstøtten reelt giver PostNord en unfair konkurrencefordel i forhold til selskabets konkurrenter i transport- og logistiksektoren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125