Grenaa Havn lagde kursen i 2020
”Meget tilfredsstillende” beskriver bestyrelsesformand Bent Hansen det årsregnskab for 2020 hos Grenaa Havn, der blev præsenteret ved havnens ordinære generalforsamling mandag formiddag.
Efter et corona-år med investeringer i fremtiden for over 25 mio. kr. formår Grenaa Havn at præstere et resultat for året på 8,8 mio. kr., hvilket er over det budgetterede, men ikke over rekordåret 2019.
Glæden over et veloverstået 2020 blandes dog med skuffelse over, at regeringen i sit bud på en infrastrukturplan frem mod 2035 ikke har inkluderet bedre vejforhold til den store havneby på Djursland til trods for vækst og udsigt til mere godstransport på Stena Line-ruten til Halmstad.
Store investeringer
I 2020 omsatte Grenaa Havn A/S for 60 mio. kr., hvilket er uændret i forhold til både 2018 og 2019. Årets resultat landede på 8,8 mio. kr. mod 14,5 mio. kr. i 2019, hvilket dog blandt andet skal ses i lyset af de investeringer på 25,8 mio. kr., havnen i 2020 foretog for at ruste sig bedre til fremtiden.
- Vores resultat er faldet på bundlinjen, men det skyldes, at vi i foråret tog myndighedernes opfordring til os, om at holde samfundshjulene i gang. Derfor dedikerede vi en del af indtjeningen til renoveringsprojekter samt digitalisering af systemer og arbejdsprocesser, siger Bent Hansen, bestyrelsesformand i Grenaa Havn.
I det forgangne år investerede havnen blandt andet i en række restaurerings- og vedligeholdelsesarbejder, ny belægning på to kajer og nye fendere til Stena Lines færgelejer. Desuden blev etableret tre nye bulk-haller og anskaffet en mobilkran.
Med på grøn rejse
Endelig besluttede havnebestyrelsen i slutningen af året at investere i udvidelse af havnen, der skriver sig ind i historien som havnens største anlægsinvestering nogensinde.
- Vi kalder den en superkaj, og den bliver skræddersyet til at håndtere store skibe og rigge. Udvidelserne bliver en del af vores målrettede indsats om at være en vigtig medspiller i den grønne omstilling, siger Bent Hansen.
Han tilføjer, at det netop er som en fremtidig vigtig medspiller i den grønne omstilling, havnen ser sin rolle i de kommende år.
- I Grenaa Havn kan vi godt mærke trykket inden for den grønne omstilling. Offshore-vind industrien er i kraftig vækst, hvilket man blandt andet ser i forbindelse med Hesselø Havvindmøllepark. Det stiller krav til faciliteter af højeste standard, der blandt andet skal kunne håndtere store, tunge elementer. Vi har taget opgaven på os. Vi ønsker at være en fremadskuende, grøn partner. Vi har udarbejdet en bæredygtighedsstrategi og en CSR-politik, der skal være løftestang for den værdi, vi skaber til samfundet og miljøet, siger formanden.
Henrik Carstensen, administrerende direktør i Grenaa Havn A/S, tilføjer:
- Havnen har blandt andet købt en stor eldrevet mobilkran, etableret en ny multiplads og tre bulkhaller. Det mest skelsættende er utvivlsomt bestyrelsens beslutning om at investere op mod 100 mio. kr. i en ny ”superkaj”. Den nye superkaj og det tilknyttede baglandsareal er skræddersyet til at kunne håndtere store skibe og rigge – blandt andet offshore-installationsskibe – og vil blive forsynet med 18 MW landstrøm. Området skal også dedikeres til at bistå produktion af grønne energiformer som Power-to-X, siger Henrik Carstensen.
Overset af regeringen
Grenaas hjemkommune har i samarbejde med blandt andet Aarhus Kommune agiteret for bedre vejforhold til havnebyen, der kun et kort stykke ud af Aarhus bindes sammen med resten af Østjylland af motorvej. Den øvrige rute går gennem småbyer via landevej, og derfor er ærgrer det havnebestyrelsen, at der ikke fra regeringen skeles mere til Djursland i det bud på en infrastrukturplan, Socialdemokratiet offentliggjorde for nylig.
- Grenaa Havn er i vækst, Stena Line er i vækst og Aarhus Lufthavn er i rivende udvikling. Derfor appellerer vi til, at politikerne prioriterer og anerkender Djursland som en drivkraft til national vækst. På dette kan jeg give mange eksempler, men vil fremhæve Stena Lines massive satsning på deres nye Halmstad-rute dedikeret til at flytte tung trafik fra E45/E20 og ud at sejle. Målet er 30.000 yderligere lastvognstog på den rute. Dette vil bidrage positivt til trængslen på de førnævnte vejstrækninger og ikke mindst give et noget bedre CO2-regnskab. Men før dette kæmpe vækstpotentiale kan forløses, så kræver det en infrastruktur, der binder Djursland bedre sammen med resten af Danmark, siger Bent Hansen.
Nye i bestyrelsen
På den ordinære generalforsamling blev i øvrigt valgt ind tre nye bestyrelsesmedlemmer i Grenaa Havn; Laura Hay, Lene Skovsgaard Sørensen og Jess Abildskou.
Laura Hay er tidligere rådmand i Aarhus Kommune, og har mange års erfaring som professionelt bestyrelsesmedlem.
Lene Skovsgaard Sørensen er administrerende direktør i netværket DWP System Supplier og har ligeledes solid erfaring som professionelt bestyrelsesmedlem.
Jess Abildskou er ejer og administrerende direktør i Abildskou A/S, bestyrelsesmedlem i Orskov Yard og har været bestyrelsesmedlem i DI Transport i over 10 år.
Ud over de nævnte består Grenaa Havn A/S’ bestyrelse af formand Bent Hansen, næstformand Lars Pedersen, Kasper Bjerregaard, Steen Jensen, Lars Møller og Anne Bjerrekær.
(Læs mere om udviklingen i Grenaa Havn i næste udgave af Transport Tidende og lyt til interview med CEO Henrik Carstensen og bestyrelsesformand Bent Hansen i næste udgave af Transport Tidendes podcast.)