Er ’just in case’ det ny ‘just in time’?
Brexit, Suez-skandalen og coronapandemien bør være et vink med en vognstang til aktørerne i den globale forsyningskæde om at øge fokus på uforudsete hændelser og i højere grad vedtage en ’just in case’ -filosofi over en ’just in time’ -filosofi.
Det mener TT Club, det internationale forsikringsselskab med speciale inden for godstransport- og logistikforsikring, der nu advarer forsyningskædens operatører om den følgevirkning af forstyrrelser, der kan komme som følge af blokeringen i Suez-kanalen og opfordrer til et større fokus på modstandsdygtighed.
Medfølgende risici
I sin rådgivende egenskab som mægler af risiko og tab i forsyningskæden advarer TT Club om konsekvenserne af disse nylige begivenheder. Mike Yarwood, TT’s administrerende direktør for tabsforebyggelse:
- Ud over forsinkelsen af fragt om bord på de berørte skibe vil der uundgåeligt være en knock-on-påvirkning for dem, der er involveret i modtagelse af containerne i destinationshavne, når de endelig ankommer, såvel som for last mile selskaberne. Hvor den umiddelbare påvirkning kan være mangel på fragt, der ankommer, når det forventes, hvilket udgør udfordringer på markedet, er det, når lasten begynder at dukke op, at yderligere potentielle risici opstår, siger Mike Yarwood.
Ifølge TT Club vil ankomsten af store mængder lastede containere kombineret med kravene til baglandsdistribution skabe forstyrrelser i havne og terminaler, belaste gennemløbs- og værftskapacitet og skabe ophobning af gods.
Øget risiko for tyveri
Situationen vil også forværre en allerede bredt rapporteret ubalance mellem containerudstyr, især på handelsruterne øst til vest, da lastede containere er bundet og følgelig tom tilgængelighed til omplacering til forsendelsesområder forværres.
- I dette scenarie øges risikoen for tyveri i havne og godsdepoter, og der kræves større fokus på sikkerhed. Uanset om det simpelthen er på et parkerings- eller lagerområde eller midlertidig oplagring, hvor og når gods ikke bevæger sig, er det mere sandsynligt, at det bliver stjålet. De, der er aktive i forsyningskæden, skal være opmærksomme på disse sikkerhedsrisici. Due diligence, der er udført for at sikre, at enhver tredjepartsleverandør af lagerplads har tilstrækkelige ressourcer til at imødekomme disse krav, er et forsigtigt skridt at tage under disse omstændigheder, siger Mike Yarwood.
Især i Europa forventes det allerede, at chaufførmangel vil stige gennem 2021, hvilket fremhæves af en nylig undersøgelse fra International Road Transport Union (IRU). Dette vil forværre vanskelighederne ved levering af importgods og afhentning af sendinger til eksport. Den samlede mangel på kapacitet til at flytte containere har potentialet til at skabe yderligere udfordringer.
- Det seneste årti har mange aktører i forsyningskæden sigtet mod effektivisering og operationel effektivitet. Sådanne foranstaltninger har inkluderet at reducere antallet af leverandører og indføre principper om "just in time" for at mindske byrden af unødvendige lageromkostninger. Erfaringer i løbet af de sidste tolv måneder gennem pandemien, brexit-overgangen og for nylig Suez-kanalens blokering sætter spørgsmålstegn ved denne bias mod effektivitet og omkostningsreduktion. Hvis sådan opnås på bekostning af modstandsdygtighed, er denne politik så den korrekte? Det nye normale er måske, at mange interessenter øger deres fokus på uforudsete hændelser og i højere grad vedtager en "just in case" -filosofi end en "just in time" -filosofi, siger Mike Yarwood.