23948sdkhjf

Suez: Kvælertag på verdenshandlen

Evergreen-containerskib blokerer Suez-kanalen på tredje døgn.

Det bjergningsteam, der arbejder på at bringe containerskibet ’Ever Given’, der tirsdag satte sig på tværs i den tæt trafikkerede kanal, har holdt hvil i nat. Det skriver det britiske dagblad The Guardian.

Men de genoptager arbejdet med at bringe containerskibet flot her til morgen.

Megacontainerskibet Ever Given fra rederiet Evergreen Line blev tirsdag, da det var på vej gennem Suezkanalen i nordgående retning, grebet af et kraftigt vindstød, der bragte skibet ud af kurs. Det resulterede i en grundstødning og det 400 meter lange containerskib satte sig på tværs.

Flere forsøg på at bringe skibet flot er hidtil mislykket.

Dermed er kanalen – der udgør en af de allervigtigste vandveje – hvis ikke den vigtigste – på de syv verdenshave, blokeret for skibstrafik på ubestemt tid.

Kvælertag på verdenshandlen

Ifølge Wikipedia passerede der i 2012 i gennemsnit over 45 handelsskibe gennem Suezkanalen hvert døgn. Med væksten i den globale er antallet formentlig steget mærkbart siden.

Det 20.000 TEU store containerskibe var på vej fra Kina til Rotterdam, da det tirsdag gik på grund og satte sig på tværs i den stærkt trafikkerede kanal.

Alternativet til Suezkanalen på trafikken mellem Asien og Europa er en omvej på næsten 9.000 kilometer.

Ifølge The Guardian er der allerede nu mindst 150 handelsskibe, der venter på at det 20.000 TEU store containerskib bliver bragt flot.

Derfor udgør grundstødningen reelt et alvorligt kvælertag på søvejen mellem Europa og Asien, der kan få mærkbare konsekvenser for verdenshandlen indtil containerskibet er trukket fri.

Anslået omkring en tredjedel af den samlede verdenshandel passerer gennem Suezkanalen. Dermed skal blokeringen ikke fortsætte ret længe før det vil få mærkbare økonomiske konsekvenser. Det vurderer flere eksperter.

Indledningsvis truer en flodbølge af sagsanlæg mod ’Ever Givens’ japanske ejere og deres forsikringsselskab fra andre rederier, der ikke kan levere containere, stykgods eller bulkvarer til aftalt tid.

Dertil kommer, at forsyningskæderne kan blive stærkt udfordret, fordi der kan opstå mangelsituationer, der igen kan føre til fald i produktionen og handel på begge sider af kanalen. Det vil mildest talt være en uvelkommen ekstra kalamitet i en verden, der i forvejen kæmper for at komme fri af Corona-pandemien og dens følger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157