Velkendt opgave blev ekstraordinært projekt
At fragte en passagerfærge fra den ene ende af verden til den anden er ikke nogen usædvanlig opgave for projektspeditøren Martin Bencher Group. Men med coronapandemi og endestation i egen baghave blev transporten af Samsø Rederis ny færge ’M/F Lilleøre’ alligevel et helt ekstraordinært projekt, der forvandlede en standardopgave til noget helt særligt.
Uden lokal tilstedeværelse i Kina havde opgaven sandsynligvis været tæt på umulig for en europæisk speditionsvirksomhed, men med flere kontorer og lokale engelsktalende, kinesiske medarbejdere i ’Riget i midten’ syntes en projekttransport fra Kina til Aarhus som en opgave skræddersyet til den aarhusianske projektspeditionsvirksomhed.
Dialog og parløb
Med 31 kontorer i 23 lande er Martin Bencher-koncernen tilstedeværende i mange af de lande og områder i verden, hvor projektspeditøren hver dag løser opgaver for store globale kunder inden for industri og produktion.
Kundekartoteket hos den Aarhus-baserede virksomhed vidner om mange faste kunder gennem mange år, men det opsøgende salg er også en vigtig del af driften, og derfor spærrede Christian Holm, business development manager hos Martin Bencher (Scandinavia), da også øjnene ekstra op, da han læste nyheden om, at en lokal virksomhed skulle have løst en transportopgave, der passede ind i Martin Benchers metier.
- Da jeg læste, at Samsø Rederis ny færge skulle fragtes hjem fra Kina, hvor den var blevet bygget, blev der hurtigt skabt kontakt til Carsten Kruse, siger Christian Holm og henviser til Samsø Rederis færgedirektør.
- Vi fortalte om vores store setup i Kina, og fik en god dialog om løsningsmuligheder for opgaven. Så man kan sige, det var et godt, gammeldags klassisk kanvassalg, siger han.
I forening med Martin Benchers afdeling i Kina fortsatte dialogen og parløbet, der således endte med, at Aarhus-speditøren fik til opgave at planlægge og udføre transporten af Østjyllands nyeste fartøj til forbedring af fremkommeligheden mellem Samsø og fastlandet.
Forsinket af corona
Det er ikke nyt for Martin Bencher, at en opgave er langvarig og krævende, men at foretage en projekttransport fra Kina direkte til hjembyen Aarhus er usædvanligt for Martin Bencher. Men her stopper det ekstraordinære ikke.
For midt under byggeriet af færgen ramte coronapandemien, der blandt andet medførte globale rejserestriktioner, og det blev opgavens største udfordring, siger Jonas Frank, der er direktør for Martin Bencher i Kina:
- Pandemien betød, at vi måtte ændre hele setuppet. Da Covid-19 brød ud midt i det hele, satte det alt på pause. Blandt andet kunne Søfartsstyrelsen ikke sende en medarbejder til Kina for at inspicere og godkende færgen. Det gjorde, at alt blev forsinket og at vi derfor måtte ændre hele transportforløbet. Færgen kunne ikke certificeres i Kina, som det ellers var tiltænkt. Så kunne vi have sendt den til Hamborg, men det var ikke en mulighed, og derfor måtte vi lave en direkte løsning til Aarhus, siger Jonas Frank, der flyttede til Kina for Martin Bencher i 2014 og siden 2018 har været selskabet direktør i landet med kontorer i Shanghai, Guangzhou og Qingdao.
Uvurderlig tilstedeværelse i Kina
Når Martin Bencher koncernen går til sådan en opgave med ildhu og selvsikkerhed, skyldes det først og fremmest, at virksomheden har stor erfaring med at udføre projekttransporter med Kina som udgangspunkt og selv er repræsenteret med flere kontorer i landet.
Martin Benchers setup i Kina er altafgørende i sådan et projekt – og i særdeleshed i corona-tider, hvor selskabet ikke selv i samme omfang har kunnet rejse derud, siger Christian Holm.
- Vores afdelinger i Kina er specialiseret i store projekttransporter, de kender terminalerne og underleverandørerne og de kan kommunikere fejlfrit med værfter og få de tekniske detaljer på plads. For der er jo stor forskel på projektlast og på at transportere en container. Der er enormt mange tekniske detaljer om eksempelvis løftegrej, og der drager vi nytte af at have lokale medarbejdere, der kan tale med folkene på værftet, og derudover kommer hele koordinationen med toldere og havneagenter, siger han.
Kina-direktør Jonas Frank har under coronapandemien både arbejdet fra kontoret i Shanghai og Aarhus-afdelingen, og han fortæller, at det blandt andet er hans kinesiske medarbejderes engelskkundskaber og knowhow, der differentierer Martin Bencher fra mange af konkurrenterne.
- Når der skal bygges sådan en færge, som måske ikke er bygget før, så bliver man nødt til at tage alt fra ’scratch’. Lige fra det tekniske som valg af shipping-cradle og løfteteknik til udarbejdelse af certifikater og drøftelser med lokale myndigheder. Vi har gennem hele processen haft en god dialog med værftet, og når Samsø Rederi ville kommunikere med værftet, har dele af kommunikationen vedrørende transporten været gennem os, siger Jonas Frank.
Han tilføjer, at sådan en opgave ikke kunne være løst lige så gnidningsfrit uden repræsentation i Kina.
- Vores kontorer i Kina er Martin Benchers rygrad i sådan en opgave. Hvis værftet lå i Tyskland, kunne vi have planlagt transporten hjemmefra. I Kina har vi hands-on gennem hele processen og vi kender kulturen i ’Det vilde Østen’. Sådan en opgave kræver lokal tilstedeværelse på mange niveauer. I Kina skal alt dobbelttjekkes og gås igennem flere gange – både på værftet og administrativt. Det er en anden verden, og at have dygtige, kinesiske medarbejdere er den eneste vej til at lave forretning derude. Så vi har kunnet tilbyde kunder som Carsten Kruse og Samsø Rederi rigtig meget i en opgave som denne, siger Martin Benchers direktør i Kina.
Hjem til Aarhus
Fra Afai Southern Shipyard-værftet blev ’M/F Lilleøre’ tugget til Dongguan Havn og løftet på en SAL heavy lift carrier, der i forvejen også var booket med vindmøllevinger.
Hele transporten fra Asien til Europa forløb gnidningsfrit, og den ny færge ankom planmæssigt fra Kina til Aarhus 18. februar om eftermiddagen, hvorefter losningen startede næste formiddag.
På dagen befandt Business development manager Christian Holm sig også selv på kajen i hjembyen for at koordinere med de lokale stevedorer og tage imod færgen.
Han fortæller, at et 105 ton løft ikke er så ekstraordinært, som det var for 15 år siden, men at det hører til sjældenhederne, at Martin Bencher har projektlaster ind til Aarhus.
- Den her opgave var noget helt særligt, fordi den sluttede i vores egen baghave. Vi opererer i hele verden, og transporterer gods til og fra alle kontinenter. At flytte en færge er ikke noget ekstraordinært, men at flytte en færge, der er så vigtig og relevant for Aarhus og Samsø, er en engangsforestilling, siger Christian Holm.
Han tilføjer, at en stor del af glæden for ham også bestod i, at lokale medier og borgere fik en mulighed for at kigge ind i en verden af projektspedition på et projekt, som kan få helt konkret betydning for dem selv.
- Det her var ikke en transport af eksempelvis store, ufærdige konstruktioner, men et færdigt produkt, der er til at tage og føle på. Og så er det jo dejligt at få et skib ind til Aarhus, hvor pressen og indbyggerne kunne få et indblik i, hvordan sådan en operation ser ud, og det gjorde opgaven unik. Almindelige borgere kan forholde sig til en færge, de har set den ankomme og de kan sætte sig ind i den, når den sejler. Det er da en god historie, siger Christian Holm.
Rederidirektør: Kina-ekspertise gjorde hele forskellen
Carsten Kruse har ikke et sekund fortrudt valget af Martin Bencher som projektspeditør.
Som færgedirektør i Samsø Rederi har han i karrieren haft særdeles meget vand under kølen, men at fragte en færge – og ikke passagerer – har han ikke den store erfaring med, fortæller han.
- Da det stod klart, at vores ny færge skulle bygges i Kina, begyndte jeg at undersøge markedet for, hvilke spillere der var, for jeg har ikke forstand på at fragte en 105 ton tung færge fra Kina til Danmark. Og det er første gang, vi får bygget en færge i Kina, så vi er jo heller ikke bekendt med bureaukratiet, siger Carsten Kruse, færgedirektør i Samsø Rederi, der er ejet af Samsø Kommune.
Der blev etableret kontakt til Martin Bencher, og efter nogle indledende drøftelser, der mest bar præg af Carsten Kruse, der spurgte projektspeditøren til råds, blev aftalen indgået.
- Grunden til, at jeg valgte Martin Bencher, er – ud over at de er yderst kompetente, at de har en afdeling i den by, hvor færgen blev bygget. På den måde fik vi ad omveje flere sæt ører og munde lokalt, hvilket har været en kæmpe fordel i forhold til at følge med i processen på værftet, siger Carsten Kruse.
Han tilføjer, at der var et helt naturligt flow fra Martin Benchers kontor i Aarhus til Kina.
- Det jeg sagde i Aarhus, kom hurtigt og korrekt videre til Kina. Martin Bencher havde også selv direkte kontakt til værftet, hvor de talte med vores kontaktperson og aftalte tusindvis af detaljer. Der var overhovedet ingen kommunikationsproblemer, hvilket var en kæmpe fordel og dét, der gjorde forskellen, siger Carsten Kruse og fortsætter:
- Martin Benchers styrke er deres ekspertise. De er vant til at fragte gods fra Kina, og de har lokalt ansatte. Det var en kæmpe styrke, at de kunne hjælpe os med det administrative og være on-site for at kontrollere, at aftalerne blev overholdt, siger færgedirektøren.
(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 6/2021 i temaet 'Havn/Shipping').