23948sdkhjf

Hurtigste gods-rute til Norge

Fjord Lines fragtdirektør Claus Riis glæder sig til med Fjord FSTR at tilbyde mere og hurtigere kapacitet til transportørerne.

Når Fjord Lines nye katamaran Fjord FSTR for første gang sejler med passagerer og gods på ruten mellem Hirtshals og Kristiansand, bliver det med en rejsetid på 2 timer og 15 minutter den hurtigste overfart på markedet.

Og med plads til op mod 30 lastbiler på seks daglige afgange i højsæsonen bliver frekvensen et hurtigt alternativ og en kapacitetsforøgelse for rederiets kunder.

Hurtig kapacitetsforøgelse

Den nye katamaran erstatter sin mindre forgænger HSC Fjord Cat, som sejlede strækningen Hirtshals-Kristiansand til om med sæsonen 2019. Fjord FSTR er både bredere og væsentlig længere og har plads til 1.200 passagerer og mere end 400 biler. Den har et højt bildæk med plads til 30 lastbiler. To kraftige motorer på tilsammen 51.495 hk sørger for, at turen over Skagerrak tilbagelægges på kun 2 timer og 15 minutter, hvilket er den hurtigste overfart på markedet.

Det siger Claus Riis, fragtdirektør i Fjord Line:

- Vi får en stor katamaran med plads til dobbelt så mange gæster og biler som Fjord Cat. Den tager også lastbiler, hvilket er interessant og en forholdsvis stor ting for transportørerne, at de kan komme fra Hirtshals til Kristiansand på kun 2 timer og 15 minutter. Transportørerne får en helt ny fragtrute og en times hurtigere overfart sammenlignet med alternativet, siger Claus Riis.

Med seks daglige afgange i højsæsonen mellem 18. juni og 8. august og fire daglige afgange uden for højsæsonen bliver Fjord FSTR en hurtig kapacitetsforøgelse på den populære rute til Sydnorge.

- Der er en enorm rejseefterspørgsel mellem Danmark og Kristiansand-området. Vi kan især mærke det på kontinentet, at blandt andet tyskere og hollændere er glade for en hurtig overfartstid til Sydnorge, siger Claus Riis og tilføjer, at ruten til Stavanger er rederiets mest populære godsrute.

- I sommermånederne er der generelt en begrænset kapacitet til fragt, men med Fjord FSTR kommer der mere kapacitet på markedet for transportørerne. For Fjord Lines kunder betyder det, at vi har et alternativ, hvis de gerne vil fra Hirtshals til Stavanger, men der ikke er plads. Jeg er helt overbevist om, at der er transportører, der gerne vil benytte ruten. Nu har vi sejlet ruten med succes i et år i coronaens tegn med en almindelig ro/pax færge. Det år har givet os mere blod på tanden, for det viser os, at mange kunder vil bruge den rute, så vi er meget optimistiske, siger fragtdirektøren.

Forsinket af corona

Coronapandemien har påvirket rejsebranchen generelt, men den forsinkede også leveringen af Fjord FSTR.

Det var det australske skibsværft Austral Philippines Pty, der i sommeren 2017 fik til opgave at bygge Fjord Lines nye katamaran. Byggeriet begyndte i foråret 2018, Fjord FSTR blev søsat i februar 2020, men på grund af coronapandemien blev skibet liggende ved værftet frem til slutningen af februar 2021.

Nu har Fjord FSTR imidlertid sat kursen mod Danmark, og efter planen ankommer færgen til havnen i Hirtshals omkring 1. april. I den efterfølgende periode skal skibet apteres og gøres klar til indsættelse, og desuden skal der blandt andet finde sikkerhedstræning sted. Planen er, at Fjord FSTR er klar til opstart medio eller ultimo maj, men det er usikkert, alt efter hvordan restriktionerne udvikler sig.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125