Kæmpe belgisk havne-fusion
For danske erhvervshavne bliver der nu en ekstra grund til at kigge mod konkurrenterne i Belgien.
Europas næsttravleste godshavn i Antwerpen fusionerer nemlig med Zeebrugge-havnen i ligeledes belgiske Brugge. Aftalen markerer starten på en foreningsproces, der forventes at tage et år at færdiggøre. Når de er færdige, fungerer havnene under navnet 'Port of Antwerp-Bruges’.
Den fusionerede havn bliver en kæmpe containerhavn med 157 mio. ton om året. Desuden vil havnen tegne sig for mere end 15 procent af Europas flydende naturgas, der transporteres, og endelig bliver den den største havn for krydstogtskibe i Benelux.
- Vi er stolte af denne historiske aftale, der forsegler en længe ventet forening. Ved at gå sammen er vi på vej til at blive Europas globale havn, samtidig med at vi styrker vores position som den vigtigste containerhavn med hensyn til tonnage, en solid ro/ro-havn og en af de største bulk-havne i Europa. Dette vil gøre os endnu mere attraktive for vores eksisterende kunder, for nye investorer og for alle andre potentielle interessenter, og vi vil utvivlsomt være den vigtigste drivkraft for Flanderns økonomi. Vores ambition om at bringe de to havne sammen handler imidlertid om meget mere end blot tonnage og TEU'er. Det vil sætte os i stand til at fokusere endnu mere på overgangen til en kulstoffattig økonomi og fortsætte vores indsats med hensyn til digitalisering af forsyningskæden. Havnene i Zeebrugge og Antwerpen er i vid udstrækning komplementære, og det at arbejde sammen vil gøre os mere modstandsdygtige over for eksterne udfordringer, siger Annick De Ridder, bestyrelsesformand i Antwerp Port Authority.
Ambitionen er at blive verdens første havn, der forener økonomi, mennesker og klima. Samlingsprojektet handler om at skabe merværdi for de omkringliggende områder i Antwerpen og Zeebrugge, for kunder og interessenter såvel som for resten af Flandern. Som en del af en fælles plan har de to havne defineret tre strategiske prioriteter - bæredygtig vækst, modstandsdygtighed og lederskab inden for energi og digital overgang.
For at maksimere merværdien af en samlet havn vil Antwerpen-Brugge Havn forsøge at udvikle og udnytte den optimale sammenkobling mellem de to havne. Godstransport med jernbane mellem de to steder samles, flodtrafikken med indre skibe på Nordsøen optimeres, og rørledningsforbindelser vil også være på prioriteringslisten.
- Vi ser frem til at gå sammen med Antwerpens havn og dermed styrke vores position som den vigtigste indgang til Europa. Zeebrugge er verdens største bilknudepunkt, en førende ro/ro-havn og et erfarent, avanceret naturgasknudepunkt. Ved at kombinere vores egne styrker med de kvaliteter, som Antwerpen tilbyder, vil vi være i stand til at gøre mere og gøre det bedre. Vi opnår dette af hensyn til og under hensyntagen til vores fælles havnedrift, vores by og vores region. Vi vil styrke vores fælles økonomiske og internationale position og samtidig skabe merværdi for samfundet generelt, siger Dirk De Fauw, borgmester i Brugge og bestyrelsesformand i Zeebrugge Port Authority.