Luftfragt-året 2020: Her er det globale overblik
De sidste luftfragt-tal for 2020 er nu skrevet ind i regnearkene hos den internationale luftfartsorganisation IATA, og de viser blandt andet, at 2020 – ikke overraskende – blev det værste år for luftfragten, siden IATA begyndte at monitorere branchen i 1990.
I det forgangne år faldt efterspørgslen globalt med 10,6 procent sammenlignet med 2019.
På grund af de globale rejserestriktioners grounding af en stor del af den globale flåde af passagerfly – der står for omkring halvdelen af den samlede luftfragttransport – faldt med kapaciteten med 23,3 procent.
Det betød, at belægningsgraden – selskabernes evne til at fylde flyene med gods – steg med 7,7 procent, hvilket er positivt for overskudsgraden.
December måneds tal viser dog, at der er forbedringer i sigte. Efterspørgslen faldt i årets sidste måned med blot 0,5 procent, mens kapaciteten var faldet med 17,7 procent.
- Luftfragten overlever krisen i bedre form end passagertransporten. Mange luftfartsselskaber oplevede i 2020 luftfragten som en vigtig indtægtskilde på trods af svækket efterspørgsel. Men med meget af passagerflåden på jorden er det fortsat en enorm udfordring at imødekomme efterspørgslen uden belly cargo kapacitet. Og da lande styrker rejsebegrænsninger i lyset af nye coronavirus-varianter, er det vanskeligt at se forbedringer i passager-efterspørgslen eller kapacitetsmanglen. 2021 bliver endnu et hårdt år, siger Alexandre de Juniac, IATA's generaldirektør og administrerende direktør.