23948sdkhjf

Stille og bæredygtigt på skinnerne

Metrans udstyrer hele flåden med ”hviskende” bremser.

Metrans, jernbanedatterselskabet til Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), har udstyret hele sin 3.000 styk store togvognflåde med såkaldte "hviskende" (sammensatte) bremser. Det betyder, at Metrans allerede har gennemført forbuddet mod støjende godstog i Tyskland, som blev vedtaget af det tyske forbundsland, på hele det europæiske jernbanenet.

Køre- og bremsestøj skabt af vognene vil blive halveret, fordi bremseklodsernes sammensatte materiale er hårdere end det egentlige hjul. Bremseprocessen er ikke den eneste del, der bliver mere støjsvag - hjulene udglattes også af elektroderne, hvilket vil føre til mindre friktion og dermed mindre støj.

Metrans’ vogne er for det meste lette flade vogne og dermed også energieffektive. De gør den allerede miljøvenlige jernbanetransport endnu mere bæredygtig, fordi de er omkring 4.000 kg lettere end konventionelle containervogne. Rullemodstanden er lavere, og de kræver mindre energi. Derudover tillader deres specielle konstruktion, at containere placeres tættere på hinanden på de 700 meter lange bloktog, hvilket betyder, at flere containere kan transporteres på samme toglængde. Disse vogne blev udviklet af Metrans og den slovakiske producent Tatravagonka.

For Peter Kiss, administrerende direktør for Metrans Group, er innovationer den rigtige vej til mere bæredygtighed:

- Vores jernbanetransporter er mere miljøvenlige end vejtrafik. Vi kan dog ikke bare hvile på vores laurbær. Vi er nødt til fortsat at udvide denne fordel. Dette er grunden til, at vi på Metrans tænker over alle detaljer, siger han.

Ifølge Metrans var selskabet det første firma i verden, der testede den miljøvenlige hybridteknologi på shunting. Enheder, der bruger denne teknologi, udsender op til 50 procent mindre CO2 end konventionelle shunt-lokomotiver. Den reducerer endda emissioner af andre skadelige stoffer såsom nitrogendioxid med op til 70 procent. Tre af disse hybrid-shunters er blevet en del af den almindelige flåde. Afhængigt af opgaven kan et shunt-lokomotiv køre på batteristrøm i mellem 50 og 70 procent af den tid, det er i drift, hvilket reducerer brændstofforbruget med op til 50 procent.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094