EU-krav: Turbo på TEN-T netværket
Det transeuropæiske netværk (TEN-T) skal stå færdigt i 2030.
Således lyder nu kravet fra Europa-Parlamentet, der i går onsdag aften med stort flertal vedtog en betænkning, der opfordrer EU-Kommissionen og medlemslandene til at færdiggøre hovednettet i TEN-T senest i 2030. Det skal lægge pres på aktørerne forud for en kommende revision af forordningen.
- God infrastruktur er afgørende for, at passagerer og gods kan komme hurtigt frem, og investeringer i gode forbindelser er med til at fremme den grønne omstilling, lyder det fra Marianne Vind (S), der er medlem af Transportudvalget i Europa-Parlamentet.
- Derfor skal vi have EU-Kommissionen og medlemslandene op i tempo, så hovednettet i TEN-T kan stå færdigt i 2030.
TEN-T består af ni transportkorridorer, der skal skabe et sammenhængende europæisk netværk af jernbanelinjer og -terminaler, veje, indre vandveje, skibsruter, havne og lufthavne. Arbejdet med at lukke huller i infrastrukturen, fjerne flaskehalse og sikre gnidningsfri mobilitet på tværs af grænser har stået på i mange år, men nu vil Europa-Parlamentet altså have processen op i tempo.
Derudover kræver Europa-Parlamentet også, at bæredygtighed og klimavenlige løsninger får mere plads, når TEN-T-forordningen skal revideres.
- Med kloge investeringer kan vi bruge TEN-T til at reducere transportsektorens udledninger af drivhusgasser, fortæller Marianne Vind og fortsætter:
- Vi skal opstille ladestandere langs motorvejene, opgradere jernbanerne og understøtte anvendelsen af alternative brændstoffer i blandt andet skibsfarten for at fremme en grønnere transportsektor.
I det videre arbejde med TEN-T vil Marianne Vind desuden arbejde for at få koblet Ystad Havn op på den baltisk-adriatiske transportkorridor:
- Det vil binde hele Skandinavien langt bedre sammen med Baltikum og Østeuropa, og det vil åbne dørene for mere handel, turisme og vækst i hele regionen, siger Marianne Vind.
Betænkningen blev vedtaget af Europa-Parlamentet med 657 stemmer for og 8 imod. 25 afstod fra at stemme.