23948sdkhjf

- Regningen ender hos forbrugerne

Ingen får noget ud af en ekstra pakkeafgift til transportører, lyder det fra varevognstransportørernes formand, Thomas Jensen.

- Jeg håber virkelig ikke, sådan en pakkeafgift bliver til virkelighed. Hvis andre virksomheder skal betale ekstra, mens PostNord kan holde priserne, er det jo en konkurrenceforvridning, siger Thomas Jensen, der som formand for DTL – Danske Vognmænds Specialforeningen for Kurér- og Varebilstransportører (SKV) ikke er imponeret over udsigten til, at danske transportvirksomheder ved hjælp af en ekstra pakkeafgift skal bidrage til at finansiere postforretningen hos PostNord.

Danskerne betaler

For tiden forhandler regeringen med de øvrige politiske partier rammerne for en ny postaftale. Ifølge iagttagere arbejder regeringen på at indføre en pakkeafgift på alle breve og pakker, der skal finansiere den underskudsgivende del af PostNord, postforretningen, der bløder kroner som følge af selskabets befordringspligt, der skal sikre postomdeling til alle danskere.

I specialforeningen SKV under DTL mener formand Thomas Jensen ikke, at en sådan afgift vil gøre nogen gavn – snarere tværtimod.

- Jeg tror, vi vil se, at transportfirmaerne hæver priserne for at få dækket ekstraudgiften. For der er kun én til at betale, og det er slutbrugeren. I sidste ende er der ingen, der får noget ud af en pakkeafgift – tværtimod bliver det dyrere for forbrugerne. Og så bliver det danskerne, der skal have flere penge op af lommen for at betale til en virksomhed, der til trods for lange leveringstider og dyre produkter ikke kan finde ud af at lave overskud. Det synes jeg ikke giver mening, siger Thomas Jensen, der ud over forpligtelserne hos SKV også er administrerende direktør og ejer hos Rødekro Kurér.

Desuden mener Thomas Jensen, at der mangler et kritisk blik på hele præmissen bag den befordringspligt, som PostNord er underlagt.

- Hvorfor er det nødvendigvis staten, der skal sørge for postomdeling? Hvorfor er brevforretningen ikke kommet i udbud? Jeg er sikker på, at branchen ville kunne imødekomme den befordringspligt – måske endda hurtigere og billigere. Hvis jeg for eksempel skal køre pakker til Thyborøn, så er der også en konsekvens for mig, hvis jeg ikke overholder min kontrakt. Det er også en form for befordringspligt, lyder det fra SKV-formanden.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 22/2020).

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128