Fortsat strid om Kolding Havns fremtid
Transport Tidende kunne forleden skrive, at Kolding Kommune havde opgivet planerne om en fuldstændig afvikling af erhvervshavnen over en periode på 25 år. Byrådet ville hellere anvende de mange kvadratmeter havneareal til byudvikling.
Men efter to år med voldsomme protester fra virksomhederne på havnen og modstand mod lukningsplanerne internt i byrådet indgik havens bestyrelse en aftale med ejeren, Kolding Kommune, der ligger op til en delvis bevarelse af erhvervshavnen.
Inderhavnen og en del af Sydhavnen vil blive inddraget til byudvikling. Til gengæld får erhvervshavnen adgang til nye arealer, når Lystbådehavn Nords vandområde fyldes op.
Men havnevirksomheders brancheorganisation DI Transport er ikke tilfreds med aftalen, fordi den angiveligt vil give Kolding Erhvervshavns ejer – Kolding Kommune ret til at afvise forlængelse af eksisterende lejekontrakter i et særligt ”interesseområde” på Sydhavnen
Det skriver Jyske Vestkysten.
Branchedirektør Michael Svane mener aftalen – i strid med havneloven - undergraver havnebestyrelsens myndighed og ret til selv og bestemme ud fra havnens egne interesser.
- Den her aftale indebærer jo, at det kan havnebestyrelsen ikke længere. Så vi mener, at aftalen er i strid med havnens interesser, som det er bestyrelsen pligt at varetage, siger Michael Svane, der håber udsigten til en klage til Transportministeriet, vil få byrådet til at tænke sig om, inden den omstridte aftale behandles i byrådet 24. november.