23948sdkhjf

- Det er nu, speditørerne skal trække på spidskompetencerne

Martin Aabak mener, det aldrig har været vigtigere, at danske speditører aktiverer deres spidskompetencer som transportarkitekter.

Ingen kender endnu det fulde omfang af effekterne af den globale corona-pandemi, men FN peger på, at verden er på vej ind i en krise, den ikke har set magen til siden Den Anden Verdenskrig.

Samfund kan lukke ned for mange områder, men produktion og transport af fødevarer og medicin er livsnødvendigt, og derfor er ansvaret på skuldrene af transport- og logistikbranchen tungere end nogensinde.

Derfor har det heller aldrig været vigtigere, at den danske speditørstand viser, at den kan skrue en logistikkæde sammen under de sværeste vilkår.

Således lyder budskabet fra administrerende direktør Martin Aabak fra Danske Speditører, der rådgiver medlemmerne til at kigge aftalerne med kunderne rigtig godt igennem for tiden.

Skal trække på kompetencerne 

Danske Speditører har oprettet en hjemmeside, hvor brancheorganisationen rådgiver medlemsvirksomhederne i disse svære corona-tider, og hvor man kan læse nogle af de typiske spørgsmål og svar, organisationen modtager og giver medlemmerne.

- Henvendelserne fra medlemmerne omhandler primært, at de er optaget af at holde forsyningskæderne kørende. Det er en kæmpe logistisk øvelse og en ikke helt nem opgave. Der hører også et stort ansvar med, for kommer der ikke varer ud på hylderne, får vi et scenarie, der ikke er så rart, siger Martin Aabak og tilføjer, at det aldrig har været vigtigere, at speditørerne viser sig som de logistikeksperter, de er.

- I mange af de udfordringer, speditørerne i øjeblikket skal tage sig af, bevæger de sig på uberørt land. Vi har ikke set noget, der bare minder om det her før, så der er ingen erfaring om logistik under en pandemi, man kan trække på. Men speditørerne kan trække på deres spidskompetencer, som er at finde ud af at skrue en logistikkæde sammen under svære vilkår, siger Martin Aabak.

Bekymret for medlemmerne 

Direktøren er smerteligt bevidst om, at medlemsvirksomhederne – som resten af samfundet – rammes på indtjeningen. Lagrene hos speditørernes kunder er fyldt op, og der er bekymring for, om der er aftagere til produkterne.

- I øjeblikket er der meget mindre at lave – især for de virksomheder der laver oversøisk transport med skib og fly. Vores medlemmer er som oftest light-asset virksomheder, og det er en fordel i øjeblikket ikke at eje for meget materiel. Men det bekymrer mig, om medlemmerne er nødt til at sende medarbejdere hjem, og hvor mange der er behov for, i tiden der kommer. Men jeg kan selvfølgelig ikke afvise, at der vil være et par stykker af virksomhederne, der rammes så markant, at de ikke overlever, siger Martin Aabak.

Danske Speditører rådgiver blandt andet medlemmerne til at holde sig godt orienteret og at se aftalerne med kunderne godt igennem.

- Vi råder til, at man dagligt holder sig orienteret og tilpasser sin serviceprofil efter markedet. Derudover skal man sørge for, at de aftaler, man indgår, har klausuler, der tager højde for den omskiftelige situation. Mange er nu bundet af aftaler, der forudsætter returgods, eksempelvis, men det grundlag er ofte helt væk. Så man skal kigge aftalegrundlagene godt igennem og justere dem i forhold til den verden, vi lever i nu, som jo på mange måder er anderledes, end da man indgik aftalerne, siger han.

(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 7, 2020).

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157