- Vi holder bil på standby til hospitalerne
- Vores kurerafdeling har lidt mere travlt de her dage, fordi vi har fået flere ture til sygehuse og hospitaler med mundbind, håndsprit og andre værnemidler. De ture prioriterer jeg højest for tiden. Det synes jeg, man skylder.
Ordene kommer fra Thomas Jensen, administrerende direktør i Rødekro Kurer, da Transport Tidende fanger ham på telefonen en travl onsdag formiddag et sted midt i corona-lukkede Danmark.
- Derfor holder jeg hele tiden noget kapacitet åben – en bil eller to – som kan køre de ture med kort varsel. Det betyder så, at nogle af de andre ture, med kørsel der godt kan vente en dag eller to, må udsættes. Men det har kunderne stor forståelse for, siger Thomas Jensen.
Forstår midlertidig suspension
Aftenen før har Færdselsstyrelsen meldt ud, at der indføres en midlertidig suspension af kravene til varebilschauffører.
For at sikre vareforsyningen bliver reglerne om kvalifikationskrav og uddannelse af varebilschauffører midlertidigt ophævet. Ændringen er blandt andet gennemført for at forebygge chaufførmangel i forbindelse med coronakrisen, og således er det muligt for personer med kørekort til personbil at fungere som varebilschauffører uden yderligere uddannelse.
Thomas Jensen, der også er formand i DTL’s Specialforeningen for Kurer og Varebilstransportører (SKV), har været en af ophavsmændene til – og dermed en af de varmeste fortalere for – de nye, skrappere krav til varebilsvognmænd og -chauffører. Men han forstår til fulde, at der lempes på kravene i en så kritisk situation.
- Det har jeg det fint med, for vi er en kritisk del af logistikken i Danmark. Hvis alle vores chauffører pludseligt bliver syge, skal tingene jo stadig køre rundt. Og så er det fint, hvis andre kan træde til. Så længe der er tale om en midlertidig suspension, forstår jeg fuldt ud behovet, siger Thomas Jensen.