23948sdkhjf

Uopmærksomhed bag rattet

Klip i kørekortet har fået mange til at droppe håndholdt mobil - men lastbilchauffører halter bagefter.

Udsigten til et klip i kørekortet for at anvende håndholdt mobiltelefon har fået mange trafikkanter til at droppe den fæle uvane. Det fremgår af en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring og Pension.

Hele syv ud af 10, der tidligere mente at de sagtens kunne klare at føre et motorkøretøj, samtidig med de “håndholdt” talte i mobiltelefon, svarede på SMS’er eller e-mails, angiveligt ændret adfærd. Det er sket efter Folketinget vedtog at det skal koste et klip i kørekortet, at anvende håndholdt mobil/smarttelefon i trafikken.

Resultatet af undersøgelsen vakte glæde hos transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Jeg er derfor meget tilfreds med resultaterne af den undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension for nylig har udgivet.Det er en udvikling, jeg er meget stolt af, fordi den viser, at viljen til at værne om sig selv og hinanden i trafikken er der – og jeg håber selvfølgelig, at den positive udvikling vil fortsætte, udtalte transportministeren i forbindelse med lanceringen af en anden stramning - her de skærpede sanktioner mod de såkaldte vandvidsbilister. 

Lastbilchauffører fristes

En anden undersøgelse - der er foretaget af Rigspolitiets Nationale Færdselscenter - viser ganske rigtigt, at færre bruger håndholdt mobil i trafikken end i 2017. Men ud af de 20.000 trafikanter, der er med i undersøgelsen er er stadig 0,8 procent af førerne af person- og varebiler, der har overdrevne forstillinger om deres egen evne til at multitaske.

Trist nok skiller lastvognschauffører negativt ud i undersøgelsen, da 2,7 procent stadig anvender håndholdt mobiltelefon.

Tallene vækker bekymring i DTL - Danske Vognmænd.

- Vi tager skarpt afstand til brugen af håndholdt mobiltelefon, men vi glæder os over, at brugen af håndholdt mobiltelefon blandt lastbilchauffører trods alt er faldet. Det tillægger vi den opstramning, som har været i den mellemliggende periode, hvor det nu koster klip i kørekortet. Der skal slås hårdt ned på brugen af mobiltelefon, udtaler underdirektør Frank Davidsen fra DTL,  i en pressemeddelelse fra brancheorganisationen og fortsætter:

- Udgangspunktet er, at man kører bil, når man kører bil og ikke foretager sig så meget andet. Og så er håndholdte telefoner i øvrigt bandlyst. Vi vil ikke se det! Det er en klar arbejdsgiverforpligtelse at gøre noget ved det. At oparbejde en sikkerheds- og forebyggelseskultur er lige så nødvendigt hos en vognmand som på en byggeplads eller i en produktionsvirksomhed.

Han påpeger, at der findes en række håndfri løsninger på markedet.

Pisk og gulerod

Frank Davidsen mener dog samtidig, at der kan være brug for lige dele pisk og gulerod:

- Mange chauffører er væk i mange flere timer fra familien, end folk med ”normalt” arbejde. Det burde være sådan, at erhvervschauffører var undtaget fra skat på arbejdsgiverbetalt telefon, så de kunne bruge arbejdsgiverens telefon også til privatopkald. Dermed kunne vognmanden med større ret helt forbyde privattelefonen i lastbilen. Skal vi videre, er det et spørgsmål om at afveje de trafiksikkerhedsmæssige hensyn over skatteprovenuet.

Undersøgelsen viser også, at hvor cirka 8 % af førerne af personbiler og varevogne foretager sig distraherende handlinger, når de kører på vejene, så er det tilsvarende tal for de tunge køretøjer (især lastbiler) mere end dobbelt så stort, nemlig 18,7 %. Det er udover håndholdt mobilsnak fx indstilling af GPS, spise, drikke eller lignende. Frank Davidsen mener, at man må sondre:

- Chaufførens opmærksomhed skal altid være på vejen. At drikke kaffe under kørslen virker mindre farligt end at anvende mobiltelefon. Derfor er det heller ikke ulovligt, og det kan måske ligefrem have en opfriskende virkning og modvirke de mange monotone timer bag rattet. At hælde kaffe i koppen fra en termokande under kørslen er derimod utilgiveligt.

Rullende kontorer

Frank Davidsen påpeger, at elektroniske fragtmeddelelser og GPS navigation i øvrigt udgør en stadig større del af chaufførens hverdag. Lastbilerne har med tiden udviklet sig til rullende kontorer, hvor det er muligt at lave hurtige, administrative ekspeditioner:

- Over telefoner og tablets kan der efterhånden sendes rigtig mange meddelelser til chaufføren – og afkræves rigtig mange svar. Problemet er bare, at chaufføren ikke sidder bag et skrivebord men har ansvaret for et tonstungt køretøj, der bevæger sig gennem trafikken. Det hører derfor med til ledelsesansvaret, at chaufføren ikke forstyrres unødigt eller afkræves svar, mens bilen er i bevægelse. Også her har vognmanden ansvaret for kulturen omkring sikkerhed på vejene.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125