23948sdkhjf

Værste år i luftfragten siden finanskrisen

- Det bliver gradvist bedre, men vi skal et godt stykke hen i 2020, siger luftfartsekspert Jacob Pedersen.

Man skal tilbage til 2009 – det værste år i den globale finanskrise – for at finde et lige så miserabelt år for luftfragten, som 2019 blev.

Det skriver den internationale luftfartsorganisation IATA, hvis prognoser for det forgangne år fortæller den kedelige historie om et år, hvor luftfragtmængderne faldt med 3,3 procent på globalt plan, og samtidig repræsenterede den første tilbagegang siden 2012.

Optimisme for 2020

Ifølge Jacob Pedersen, luftfartsekspert og aktieanalysechef hos Sydbank, har luftfragt særligt sin berettigelse i opgangstider med stabil højkonjunktur. Når der er gang i hjulene og skibsmotorerne, opstår der let flaskehalse og pres på værdikæderne, og der kan luftfragt vælges som brandslukning. Når der derimod ikke er travlhed og pres på værdikæderne, som det gør sig gældende i øjeblikket, hvor især handelskrige og -spændinger har negativ indflydelse på verdenshandlen, efterspørges ikke i samme omfang luftfragtydelser.

- Luftfragtbranchen er notorisk kendt som en utrolig konjunkturfølsom branche, hvor der sker store udsving. Handelskrige har skabt en lavere vækst og udvisket behovet for brandslukning, som luftfragten tager sig af. Når der ikke er behov for brandslukning, koster det for luftfragtbranchen, siger Jacob Pedersen.

Han tilføjer, at han med optimisme ser frem mod 2020, men at det vi skal et stykke hen på året, og at det kommer til at gå langsomt.

- Mit bedste bud er, at vi skal et godt stykke hen i 2020, før vi ser, det bliver bedre. Der kommer en opblødning i handelskrigen, men luftfragten kommer ikke til at hamre derudaf. Det bliver en langsom gradvis forbedring hen over året.

Dygtige i Billund

På dansk grund er Billund Lufthavn fløjet imod de globale vinde. Med 74.064 tons cargo slog Billund Lufthavn sin egen luftfragtrekord fra 2018 med 843 tons – eller en stigning på 1,2 procent. Særligt trak eksporten væksten med en stigning på 6,7 procent eller 3.218 tons.

Billund har formået at vækste. Hvad er det, de kan?

- Det er særligt de helt store lufthavne i knudepunkterne, der er mest afhængige af konjunkturerne. I Billund har man en mindre, men utrolig dygtigt drevet lufthavn. Så det har noget at gøre med størrelse og en stærkt eksekveret strategi, for når man øger antallet af afgange, giver det per automatik også en vækst i luftfragtmængderne, siger Jacob Pedersen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087